Grund & Markarbeten
Locke: Ordentligt med isolering, gott dräneringsdjup, stor volym dränerande material, markduk av hög kvalitet, dubbelväggigt dräneringsrör, markisolering. Rätt utförande! Platonmattans vara eller icke vara har debatterats flitigt. Jag satte platonmatta runt min källare, andra gör det inte.
dosken: Tackar för svar och tips! kanske kollar på rostfri armering då om det inte är jättedyrt. Borde inte vara någon större fara med lyftkrafterna, blir dessutom återfyllt mer eller mindre runt plintarna så inte väldigt mycket luft upp till bjälklaget.
Denaxe: Det är totalt ca 80m mur. 40m kommer vara 4 stenar hög (60cm, varav 50cm ovan mark). 40m kommer vara 3 stenar hög (45cm, varav 30-35 ovan mark).
Myrin: Att förvirra med tex 12-16 mm borr gör stor skillnad om du sen får på med större borr efterråt. Jag har provat med både hyrd Hilti och billig variant från Jula. Min uppfattning är att det gick nästan lika lätt med bägge men efter flitigt användande så gick julamaskinen sönder . Jag var ändå såpas nöjd att jag spenderade 400 kr på en ny. /Sebastian
sepani: OK, tack. Men vad bör jag göra? Padda det bör man väl? hur många cm bärlag, hur djupt utgrävt? Buggaren
harry73: Lägg en träbit i kanten som temporär lösning och fråga kommunen om de kan ersätta dit kantstöd med något lämpligare när de ändå utför arbeten i närheten
naggen: Några vänner håller på att anlägga deras tomt i ett området där det är lite sluttning mellan tomterna. Det verkar inte som att någon vidare dränering gjorts någonstans men varje tomtägare har väl som det ser ut försökt att få lite lutning snett nedåt. Kan man hjälpa vattnet på traven genom att lägga ut lite dräneringsrör som leds snett nedåt? Eller kan man på annat sätt
Wasa: Du behöver inte dubbla lager men se till att du får överlapp i skarvarna på minst 500 mm... På jobbet paddar vi väldigt sällan stockningen men jag vet att det är många som anser att man ska göra det...
Marcus Elektriker: Lite bakgrund först. Funkis hus -37 två plan, vind och 2 m tak höjd i källare. Tidigare ägare har dränerat med platonmatta 2003. Pga att kommunen inte kunde sänka sin ledning i gatan. De gjorde ett försök 1994 då de sprängde bort en klack framför mitt hus. Men då sjönk grundvattnet i hela området. Vi bor på en höjd ca 20 villor. Så de fick gjuta tillbaka dito. Resultat blir att
Denaxe: [citat] Låter kul och kommer bli fint, men också jobbigt misstänker jag. 80m mur och 180kvm marksten....:thumbup: Kommer inte köra mega-täck utan det blir Megawalls toppsten. Laster på ytan bakom muren misstänker jag att det kommer bli, det är jord/gräsmatta som lutar lite svagt ner mot muren. Får kolla på detta med flis istället för stenmjöl. Tack för svaren. /D
sukke2k: För att se hela bilden med texten på bilden gå till http://www.stuffs.se/Grund_stugan.jpg
ErikC304: ("Uppgradering" skulle det stått i rubriken) - Det gör det nu /Mats - Moderator Vi river ur en tillbyggnad som gjordes när badrum och WC ersatte badtunna och utedass i huset, troligen på 60-talet. Ägaren då (och sannolikt byggaren) var anställd på järnvägen och har väl använt det han fått tag i på jobbet för att impregnera syll och bjälklag, det luktar MYCKET och hur de som haft
hempularen: Jag tycker mig ha sett sten för strax över 100 per kvm på Bauhaus, men det var förra året. Jag vet att ex. bygghemma.se säljer sten för under 150 / kvm. Men där kanske transporten blir avsevärt dyrare. Troligen är det ett skapligt pris. Menade du att leverantören är ny på marknaden? Om även tillverkningen är hos en ny spelare, så bör man kanske ta reda på lite om
Mats: är det en liten bild så kan du välja utökad svarsruta och sen ta gemikonen och bifoga den så. Annars får du lägga upp den på någon webtjänst som pixbox, forumbilder osv och sen infoga en läng till den via iconen med berget /Mats Moderator
hedde: Tyvärr har jag upptäckt att endast en del av vår källare är dränerade och nu har jag problem med en av de väggar i källaren som inte är dränerad, eller i så fall för längesedan. Min fråga är om man bara kan dränera just den väggen jag har problem med, då resterande väggar är under en relativt nybyggd altan? Hur går man till väga i så fall? Den aktuella väggen är ca 4
Lostmoose: [citat] Så sant, så! :D Fast idag, när det inte föreligger någon större risk att jag ska flytta hem igen så ångrar han sig lite, tror inte ens att han isolerade plattan och det är KALLT att ligga på golvet och skruva trots att det kan vara 10-15 grader i luften. Det beror ju på vad man tänkt sig för verksamhet i garaget, det tar ju väldigt lång tid att värma plattan med
pelpet: [citat] Håller med. Men först en rejäl laddning gift!
azzel: Källaren är fylld med vatten, dräneringspumpen har inte funkat, så vi måste torra det. trossbotten och konstruktionen under kök och badrum är orörd men spånskivan för undergolvet och isolerings ull i både köket och badrum är helt fuktskadade vi tänker nu byta spånskivor och isoleringen frågan är ska man lägga även folien under trossbotten? Ska man lägga folien ovanpå
adde_camilla: Jovisst blir det mycketvatten. Kruxet är också att vi behövet 2 pumpar. En från dräneringsbrunn och en från dagvattenbrunn. Om vi inte väljer att pumpa upp vattnet till annan nivå, kommer vi nog vara nere på typ 5m innan vi är framme vid diket. Däremot kommer jag nog göra ett spillrör från dagvattnet över till dräneringsbrunnen, för att kunna ta hjälp av båda pumparna vid
Kanallt: Är absolut ingen expert på området men tryckimpregneringen skyddar väl bara mot röta och i en fuktig syll brukar det bli påväxt av mögel. För att konstatera mögel måste prover tas för analys.
kimtommy: kan du inte bara göra en tröskel? måste ju bli billigast iaf.. Du kan kanske gjuta på med EPS betong och ett tunt lager flytspackel annars. ingen match att blanda till ca 1 kubik EPS betong själv.
kimtommy: Jag har gjutit in plaströr i min mur där jag har LED lampor. i botten går det in 20 mm flexslang. Jag lät rören sticka upp en bit och tejpade igen dem sedan sågade jag bara av dem efter gjutningen. Nackdelen med det är att det är svårt att snygga till betongen runt rören, hade varit bättre med lock som gick i rören. det var trixigt att få i kabeln så jag gjorde det innan gjutning.
fsn: Slangen är billig. Kanske inte så dumt att lägga den ändå, nån gång i framtiden kan det finnas behov. Vill du inte betala för isolerade kantelement så kan du spika form och klä invändigt med EPS (S200 eller S300) invändigt och putsa utvändigt sen. Blir billigare än kantelement men mer jobb. Finns även raka kantelement (I-element) med betongliknande utsida. Billigare än L-element.
STI-RA: Ok, fast känns lite bättre med en riktgig platta. Som siata utväg skulle det dock fungera då blir en klart billigare lösning. Får leta reda på en vettig byggnaadsingenjör som kan räkna dimensioneringen på muren. var intressant och höra om någon gjort något liknnande, men ser en del som har funderinga på gkuta i tropargrund och det är ~samma sak. /Jan
Mikael_L: Ja min åsikt om mängd betong kontra armering är ju relativt lekmannamässig. Jag har bara koll på några av de allmänna grundläggande sakerna om laster och nedböjning mm. Men jag har lagt märke till hur riktigt höghållfasta betongkonstruktioner armeras, t.ex. broar och sånt, och man undrar nästan ibland hur dom tänkt få in någon betong mellan all armering. :)
mexitegel: [citat] Det var ju grymt billigt, jag har knappt 60 löpmeter och tror knappt jag kommer under 50 för bara materialet för samma eller billigare alternativ.
mvj: Ska gjuta en altanplatta på 8x5m. Jag har tänkt mig att först gjuta en mur/ram längs ytterkanterna som är 30x30cm. Markduk inuti muren, fylla upp med 20cm singel och 10cm cellplast. Därefter gjuta en platta (10cm) ovan på muren med ett överhäng på ca 15-20cm. Mellan hus och platta/mur läggs 10mm cellplast. Givetvis armeras betongen. Behöver lite hjälp! Är det olämpligt att göra
joflopp: Har skaffat ett växthus på 11 kvadratmeter som kommer ställas på plintar. Sambon vill gärna att vi anlägger en grusad yta och att vi eventuellt stensätter denna längre fram. Marken består av grus och sten som jag nu håller på att gräva bort tillräckligt mycket av för att kunna jämna av med lämpligt material. Men vad ska jag padda ner och hur mycket? Samkross 0-16? Makadam i