Hej

Funderar på att köpa ett hus som är byggt 1978, platta på mark med cellplast. Idag besiktade Anticimex huset och hittade förhöjda fuktvärden 20% i syllen. Syllen ligger ovanpå lecablock. Dem kände inte någon illa luktande lukt. Huset ligger högt beläget, besiktningmannen menade på att denna fukt var markfukt.

Är 20% normala värden på sådanna hus eller är det alldeles för högt?

Detta är väl ett klassiskt problem vid platta på mark. 20% i syllen är inte bra, det kommer att leda till skador på sikt. Gränsvärdet på fuktkvot i konstruktionsvirke är 16% om jag minns rätt.

Ibland la man tryckimpregnerad syll (och det händer ännu då och då har jag sett) och då överlever ju syllen naturligtvis längre.

Å andra sidan hittar Anticimex alltid fukt, ett problem som de gärna åtar sig att lösa för den nya husägaren mot en "smärre" ersättning...

Tack funkisen för ditt svar.

Att det är just 20% i syllarna just nu kan inte det ha och göra med att snön just smält bort? Är det troligt att fuktkvoten gå ner när det blir varmare?

Hur ska vi gå tillväga ska vi skita i huset eller försöka få ner priset på huset?

Vad lustigt..En släkting till oss har alldeles nyligen oxå haft anticimex hemma och påstod precis likadant .20% ingen lukt ,ingenting konstigt...Iof så hade han mätt mitt i huset där inga syllar går...MEN då vi alla bekanta och släkt tyckte det verkade konstigt så togs nytt prov nu i helgen vilket visade 12% :) Måste varit tillfällig fukt pga vädret eller så måste bara anticimex bara hitta nåt fel ..:) Inte mycket till svar,men lite info iaf... Hoppas det löser sig för er...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.