Jag håller på att finplanera min tomt och skall inom några veckor rulla gräs. En del av min tomt sluttar en del vilket innebär att jag måste fylla upp ca 40 cm för att komma upp i rätt nivå. Och här kommer min fråga: -Vilket material ska jag använda för att fylla upp med?

Min entreprenör har använt sig utav ett bärlager som han tänkt padda och sen lägga matjorden på. Vår landskapsarkitekt hävdar att detta val är förkastligt då det kommer växa dåligt på den ytan. En annan markentreprenör jag är bekant med hävdar att sand eller fyllnadsmassor är det man skall använda.

Själv är jag nu ordentligt förvirrad. Någon kunnig som kan komma med några råd i ämnet?

Använd matjord för att fylla med och avsluta med grov sand för att gräset enklare skall kunna rota sig.

Att fylla med 40 cm matjord blir väldigt dyrt.
sand/fyllnadsmassor i botten och sen ca 15 cm jord i toppen blir bra.
ett packat bärlager har jag aldrig provat. Jag skulle definitivt låta bli paddan. Det känns som om det blir för hårt

Det är ett tag sedan jag köpte matjord i billass men jordens pris per kubikmeter är väl den minsta kostnaden, frakten är betydligt dyrare men samma oavsett vad det är som körs.

Antingen har jag bättre priser på transporter eller sämre på jorden :)

Jag får betala ungefär det dubbla för fin matjord jämfört med fyllningsmassa

Matjord brukar väl alltid va lite dyrare än sten och grus... Slängde precis bort Jehanders prislista, men har för mig att matjorden låg nånstans kring 250 kr tonnet...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.