3 580 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Fyllnadsmaterial under majorden?
Jag håller på att finplanera min tomt och skall inom några veckor rulla gräs. En del av min tomt sluttar en del vilket innebär att jag måste fylla upp ca 40 cm för att komma upp i rätt nivå. Och här kommer min fråga: -Vilket material ska jag använda för att fylla upp med?
Min entreprenör har använt sig utav ett bärlager som han tänkt padda och sen lägga matjorden på. Vår landskapsarkitekt hävdar att detta val är förkastligt då det kommer växa dåligt på den ytan. En annan markentreprenör jag är bekant med hävdar att sand eller fyllnadsmassor är det man skall använda.
Själv är jag nu ordentligt förvirrad. Någon kunnig som kan komma med några råd i ämnet?
Min entreprenör har använt sig utav ett bärlager som han tänkt padda och sen lägga matjorden på. Vår landskapsarkitekt hävdar att detta val är förkastligt då det kommer växa dåligt på den ytan. En annan markentreprenör jag är bekant med hävdar att sand eller fyllnadsmassor är det man skall använda.
Själv är jag nu ordentligt förvirrad. Någon kunnig som kan komma med några råd i ämnet?
Att fylla med 40 cm matjord blir väldigt dyrt.
sand/fyllnadsmassor i botten och sen ca 15 cm jord i toppen blir bra.
ett packat bärlager har jag aldrig provat. Jag skulle definitivt låta bli paddan. Det känns som om det blir för hårt
sand/fyllnadsmassor i botten och sen ca 15 cm jord i toppen blir bra.
ett packat bärlager har jag aldrig provat. Jag skulle definitivt låta bli paddan. Det känns som om det blir för hårt
Klicka här för att svara