2 451 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Hjälp med beräkning fyllnad grund!
Hej, mätte ut höjd på huset idag med markfirman. Väntar nu på en offert men skulle uppskatta lite hjälp med utvärdering av offerten. Kan ni hjälp till med lite beräkningar enligt nedan:
Huset mäter 13.26 x 8.46
Garage 9.66 x 3.66
Under huset behöver vi fylla 1.70 m
Under garaget 1 m samt 6 m uppfyllnad väg fram till garage.
Lovar att återkomma med offerten när jag får den så ska vi se hur väl den stämmer.
Tack för hjälpen!
/Douglas
Huset mäter 13.26 x 8.46
Garage 9.66 x 3.66
Under huset behöver vi fylla 1.70 m
Under garaget 1 m samt 6 m uppfyllnad väg fram till garage.
Lovar att återkomma med offerten när jag får den så ska vi se hur väl den stämmer.
Tack för hjälpen!
/Douglas
226 m2 vilket är ca 25 lastbilslass.
Vad kostnaden för fyllnadsmassor är går inte att svara på. Har du tur får du det gratis av någon i närheten och då blir även frakten billig. Har du otur då måste massorna fraktas 10 mil och då kostar det multum.
/Vojma
Vad kostnaden för fyllnadsmassor är går inte att svara på. Har du tur får du det gratis av någon i närheten och då blir även frakten billig. Har du otur då måste massorna fraktas 10 mil och då kostar det multum.
/Vojma
Att få stenkross/grus/makadam eller vad man nu fyller med under grund gratis blir nog svårt. Det kommer säkert köras dit från närmaste grustäkt som ligger ett par mil bort. Jag var mer intresserade av kostnaden för fyllnadsmassor under grund i det här omfånget.
Hur ska du ha det???
Du frågar efter hur mycket fyllnadsmassor det kommer att gå åt. En femteklassare kan multiplicera ihop detta.
Sen börjar du tala om kross/makadam. Självfallet är inte detta gratis, inte heller frakten av detsamma. Av den information som du gett i ditt första inlägg kan man inte ge ett tydligare svar än det du har fått.
Hur gör man för att avbryta prenumerationen av en tråd?
Du frågar efter hur mycket fyllnadsmassor det kommer att gå åt. En femteklassare kan multiplicera ihop detta.
Sen börjar du tala om kross/makadam. Självfallet är inte detta gratis, inte heller frakten av detsamma. Av den information som du gett i ditt första inlägg kan man inte ge ett tydligare svar än det du har fått.
Jag hade räknat med 45 m2 till, då man i regel gräver 1 meter ut från grund, rörgrav, till avlopp och dränering, samt fram till rensbrunnar. Det finns en space från husfirman, vad som ingår i grusutfyllnad, brukar vara ca 80 ton, så m a o det räcker inte långtandersmc skrev:
Redigerat:
Vojma, menar Du inte kubikmeter eller ni köper grus i kvadratmeter i Norrbotten, jo det kommer nog att bli dyrt med utfyllnaden, 30--40--50.000Kr, men det kostar det för alla, så därför går det inte att räkna ut exakt, vad en grundläggning kostar. Den här summan pengar får man ha i fickan under hela byggets gång, för att känna sig glad och motiverad för sitt nya husbygge.vojma skrev:
Vojma, om du själv hade varit på lektionerna i femman och tränat läsförståelse hade du kanske förstått mitt inlägg. Jag frågade efter en jämförelse för att kunna bedöma rimligheten i en offert (ett skriftlig underlag från leverantörer/köpare både prismässigt och innehållsmässigt.)vojma skrev:Hur ska du ha det???
Men jag hoppas på bättre svar från någon med kompetens inom detta.
Klicka här för att svara