Har fått info om att jag ska sätta radonmuffar på genomföringar i betongplattan när jag gjuter (1 plans villa). Har normal risk för radon säger kommunen (ingen granne har dock mätt upp någon radonhalt, så risken är minial).

Undrar nu om dessa radonmuffar ska sitta på alla genomföringar. 50 - 110mm VA kan jag tänka mig. Men ska det sättas muffar på alla golvvärmerör, varm/kallvattenrör, el-rör etc. Blir många muffar då :eek:

Hur har ni gjort med muffar vid er radonsäkring?? Finns bara wideco att köpa från, hittar ingen annan?

PS. kommer lägga radonslang och PE-plast

• Gilla
Rickieehn
  • Laddar…
Du ska bara sätta radontätningar på sånt som kommer upp igenom plasten. Allt som ligger ovanför behöver inga tätningar. Du kan använda oringar eller skjutmuffar istället för dyra radontätningar. Det enda du ska se till är att inga släta rör kommer upp genom plasten.

Matti_75: Mycket tack för det svaret. Gör ju antalet muffar klart mindre :D Vad menar du med oringar eller skjutmuffar? har du någon länk till var man köper dom så ser ja vad det är?

Är det bara släta rör jag ska täta? Hur är det med gula el-skyddsrör dom är räfflade?

Har du Matti_75 eller någon annan förslag på var man köper radonmuff samt den plast jag ska använda ?

Det är bara släta rör som du behöver radontäta. Här är en länk till skjutmuff. Plasten köper du hos bygghandeln, åldersbeständig 0.2mm.

Tackar för den länken. Har någon slät pem slang diameter 25mm som kommer från gruset med. Se om jag hittar nån o-ring för dom. Hade även tänkt dra allt kallvatten i makadamen, men då måste även dom tätas eftersom de kommer upp genom plasten :mad: Mycket att hålla koll på !!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.