1 048 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Mura åttkantigt?
Jag ska till helgen börja mura upp en åttkantig damm i lecasten.
Det jag funderar på är hur man gör så att man får skarpa fina kanter, samtidigt som man inte får en generalskarv i varje hörn?
Det jag funderar på är hur man gör så att man får skarpa fina kanter, samtidigt som man inte får en generalskarv i varje hörn?
Köp ett sågblad för lecablock till tigersågen. Sedan är det bara att såga blocken till den form du önskar så hörnen blir bra. Det går naturligtvis med en handsåg för leca också, men med tanke på att du kommer såga ganska många block så är nog tigern att föredra.
Jo visst, men då får jag ju alla skarvar i hörnen, det är väl inte bra eller är det okej? Jag trodde man alltid måste lägga blocken med förskjutning så att den övre täcker fogen på den som är under?
Menar du att jag ska lägga en sten tvärs över skarven och såga den så att den blir trekantig?
Nej, du gör precis som om det vore ett 90 graders hörn; låt den ena stenen gå hela vägen ut till den andra sidans ytterkant (och sedan kapar du den triangel som sticker ut på utsidan, det behöver man inte på ett 90 hör). Nästa varv gör du tvärtom.
Ja just fasen, vad dum jag är... 
Tack för hjälpen!
Tack för hjälpen!
Klicka här för att svara