Jaha, jag trodde vi pratade om att isolera ovan mark bara. Ska man ända ner är det ngt man måste göra i samband med ett stort arbete.

Tja dräneringen slutar för min del max 1 dm under mark. Men man kan väl isolera ovan mark även om man inte dränerat och slutar 5-10cm under marken.

• Gilla
Olle_82
  • Laddar…
Kurtivan: Alltså, inte direkt ovanför dräneringsröret utan direkt ovanför det dränerande materialet som ligger mot fasaden under mark, exempelvis Isodrän eller makadam.

• Gilla
Olle_82
  • Laddar…
Om man kör med tunnast möjliga puts, 1 cm fiberförstärkt på nät så kanske det är bra att använda lite fastare isolering än billigaste sortens EPS. Någon dag kanske man vill skruva upp någonting i väggen och ett fastare underlag borde minska risken att putsen spricker.

Hur gör man för att isolera ovanför mark på en tegelvilla där teglet och källarväggen ligger i samma nivå eller vad man ska säga.. Om jag lägger isoleringen så att det blir en 70mm kant ut från fasaden blir det inte så snyggt. Men det kanske är så man brukar göra?

pinebar skrev:
Vi satte 50 mm, också på grund av att det inte fick plats mer. Men jag blev positivt överraskad när jag märkte hur mycket det gjorde på vår uppvärmningskostnad. Så 50 eller 70 mm gör definitivt nytta.Vi har ca 80 cm hög källare ovan mark runt hela huset.
hur hög energiförbrukning hade ni före respektive efter åtgärden?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.