Hej. Är ny på forumet, men har letat runt här och på andra ställen för att försöka skaffa mig en del info. :confused:
Vi har köpt ett hus och håller på och renoverar just nu badrummet. Besiktningsmannen tyckte att det verkade vara en klen konstruktion då golvet sviktade. Vi var inställda på att renovera då det mesta var slitet och ytskikten är gamla. Vi valde också att ta upp golvet för att kunna se hur det såg ut i grunden.
Hittade en del fuktskador som dock hänger ihop med läckage från taket som har runnit ner via luftningen till avloppet. Lite ruttna reglar som ska bytas men inget katastrofalt.
Grunden är berg och det är alldeles torrt i hela utrymmet under. Det ska läggas nya reglar och hela golvet ska få en riktigt isolering. Det ska sedan läggas el-golvvärme på golvspån och sen ska det flytspacklas. Därefter en våtrumsmatta, nya avlopp och ny rördragning gör också
Min fråga/or är följande.
Hur ska isolering byggas upp? från blindgolvet och uppåt? Ska det ligga cellplast underst?
Behövs marken isoleras på något sätt? Plast?
Skulle någon kunna reda ut begreppen för mig.
Tack för hjälpen

Vid golvvärme så ska man ha minst 250mm isolering i bjälklaget. Du lägger den från blindbotten upp till golvspånet.
Man kan lägga plast på marken i krypgrunden så slipper man markfukten. Men på dig så låter det som att grunden är bra och allt är torrt och fint, då ska man inte ändra så mycket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.