Har en nedsänkt matkällare under ett tillbyggt garage i ett suteränghus. Storleken är 2 x 2 x 2 m. Den är byggd för ca 15 år sedan och väggarna består av 4 st gjutna block. Golvet är grus och därunder jord. Under den extremt blöta hösten i fjol fick vi för första gången ca 30 cm vatten i den.

Nu har det återupprepades i vår. Vattnet verkar komma in i ett hörn mellan de gjutna blocken. Glipan verkar vara ca 5 cm djup och 3 - 4 mm bred.

Med vad och hur tätar man glipan bäst, om man skall göra det från insidan? Det är inte säkert man löser problemet, men glipan tycks vara betydligt större just i det hörn där vattnet kommer. Jag antar att matkällaren saknar dränering eftersom den ligger mycket djupt, jämfört med huset i övrigt.

Jag har samma problem i två matkällare, någon gång då och då, särskilt när vi har haft mycket snö och snabb snösmältning (som i år). Men i mitt fall är det helt enkelt så att grundvattennivån för en kort stund blir så hög. Vattnet kommer underifrån, rinner inte in. De enda lösningar jag kan tänka mig är antingen en ny dränering som är rejält djup (lägre än matkällaren) eller att vid behov pumpa ur det vatten som kommer dit. Jag har en pumpgrop i den ena matkällaren och så får man använda metallhyllor som klarar lite fuktpåkänning. Det är ju över på någon vecka oftast, eller hur permanent är det för dig?

Att täta glipan i väggen gör ingen nytta om golvet är grus.
endera så måste man ha en fungerande dränering eller en pump.
Finns det vatten utanför högre än golvet så kommer det in.

Protte

W
Har samma problem fast under huset. Resonerar så här. Det är för dyrt/jobbigt att fixa en ok dränering så de få gånger det kommer in vatten så pumpar jag bara ut det och kör på lite med byggfläkten och avfuktaren så e det borta på några dagar.

Ja det är nog det vettigaste, har inköpt en dränkbar pump få ClasO. Skall placera den nedsänkt, i en lagom stor bit plaströr med grovt grus i botten.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.