3 296 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Sjunker i singeln
Hej alla.
Jag har ca 150m2 uppfart/parkering som är belaggd med ett 10-30 cm djupt lager av grov kross/singel, bestående av 30mm stenar. Under singeln verkar det ligga markduk och under den finns HÅRD lera.
Problemet är att materialet rör sig och bilar sjunker ner några centimeter när de kör in. Speciellt när de svänger blir det spår i massorn
a.
Vad göra? Jag hade gärna avslutat med sten på toppen och det känns ok att höja marknivån ca 10 cm.
/ Fredrik
Jag har ca 150m2 uppfart/parkering som är belaggd med ett 10-30 cm djupt lager av grov kross/singel, bestående av 30mm stenar. Under singeln verkar det ligga markduk och under den finns HÅRD lera.
Problemet är att materialet rör sig och bilar sjunker ner några centimeter när de kör in. Speciellt när de svänger blir det spår i massorn
a.
Vad göra? Jag hade gärna avslutat med sten på toppen och det känns ok att höja marknivån ca 10 cm.
/ Fredrik
Med rätt kombination av partiklar går det att få materialen att samverka så att det blir hårt. I ditt fall verkar det som om du har ett ensgraderat material. Det är möjligt att du får det att hålla ihop bättre om du tillsätter lite makadam 0/4. Singel är inte bra till carports och sådant om man inte vill kunna gå barfota där.
Hej igen.
Krossmaterialet ligger nere mellan två gräsytor, ca tio centimeter ner, så jag vill helst inte sänka ytterligare.
Jag trodde man skulle lägga på en större fraktion (50-100mm?) och sedan mer av samma, men det tror du alltså inte, Locke?
0-4, kommer det inte bara att sjunka ner till bottnen?
Problemet är störst där materialet är som djupast, där det är grundare och man inte svänger så ofta ligger det ganska ok.
Kanske får man köra och hämta en kärra 0-4 och testa.
Fler förslag, någon?
/ Fredrik
Krossmaterialet ligger nere mellan två gräsytor, ca tio centimeter ner, så jag vill helst inte sänka ytterligare.
Jag trodde man skulle lägga på en större fraktion (50-100mm?) och sedan mer av samma, men det tror du alltså inte, Locke?
0-4, kommer det inte bara att sjunka ner till bottnen?
Problemet är störst där materialet är som djupast, där det är grundare och man inte svänger så ofta ligger det ganska ok.
Kanske får man köra och hämta en kärra 0-4 och testa.
Fler förslag, någon?
/ Fredrik
Det fina materialet kommer att blanda sig med det grövre och förhoppningsvis fylla ut hålrummen som gör att det rör på sig idag. Det där med rätt kombination av material är svårt, de som arbetar med grusvägar har öga för det där. Det får inte bli för mycket fint heller - då binder det för mycket vatten och så rör det på sig av den anledningen istället. Bäst är att få det rätt från början.
Natursten? Förstår inte riktigt vad du menar, visst är det natursten, men inte obearbetad sådan.Fisch skrev:
Det är kross, köpt hos den lokala betongfabriken. Relativt stora stenar, medelstorlek ca 20-25mm, alla stenar i princip lika stora, med en liten andel grus/sand, som sköljs ner och försvinner efter några regn.
Gör som Locke säger och blanda med lite mindre sten, men testa annars vilken gradering funkar bäst. 0/4 kommer att spola ner och ger ingen bra kornstorleksfördelning, men kanske 0/16 funkar bättre.
Om du beställer en lastbil med grus (13 ton = ca 8kubik = mellan 2000 och 4000 kr?), då blir det 5 cm över hela ytan. En del av det kommer man att packa eller köra ner i det befintliga gruslagret som då blir stabilare, och en del kommer förhoppningsvis stanna kvar på toppen som ger en behagligare yta. Ser hur det funkar och gör om det när du tycker att problemet kommer tillbaka.
Om du beställer en lastbil med grus (13 ton = ca 8kubik = mellan 2000 och 4000 kr?), då blir det 5 cm över hela ytan. En del av det kommer man att packa eller köra ner i det befintliga gruslagret som då blir stabilare, och en del kommer förhoppningsvis stanna kvar på toppen som ger en behagligare yta. Ser hur det funkar och gör om det när du tycker att problemet kommer tillbaka.
Jo, det är nog så det får bli.harry73 skrev:
Men, innan jag startade denna tråden hade jag tänkt beställa större fraktion, kanske 100mm, låta den "sjunka" ner och sedan en mindre, kanske 0-16 som ytskickt.
Är det alltså forumets allmänna uppfattning att det är mindre fraktion som behövs inte större?
Min gissning (och jag vet absolut INGENTING om sådant här..) var att stora stenar kommer att fördela trycket och hålla kvar de små.
Jag vill ju helst slippa köra fem m3 100mm sten till tippen på det egna lilla släpet
/ Fredrik
Återkoppling:
I helgen köpte jag lite 60-100mm (tror jag) kross och strödde ut i ett lager.
Därefter tryckte jag ner det i det befintliga gruset.
Då blev det mycket bättre, men inte helt bra.
Nästa steg blev att kasta på 2-4cm 5-8mm kross.
Nu blev det riktigt fast och bra.
Slutligen la jag på ett tunt lager sand och vattnade ner det.
Problemet löst, en fast och fin uppfart.
Enda problemet är att jag provade på en fem-tio m2, nu är resten kvar..
/ Fredrik
I helgen köpte jag lite 60-100mm (tror jag) kross och strödde ut i ett lager.
Därefter tryckte jag ner det i det befintliga gruset.
Då blev det mycket bättre, men inte helt bra.
Nästa steg blev att kasta på 2-4cm 5-8mm kross.
Nu blev det riktigt fast och bra.
Slutligen la jag på ett tunt lager sand och vattnade ner det.
Problemet löst, en fast och fin uppfart.
Enda problemet är att jag provade på en fem-tio m2, nu är resten kvar..
/ Fredrik
Klicka här för att svara