Jag var idag nere i en krypgrund till en fastighet byggd 1979/80. Ett Nässjöhus tror jag det var. Ligger på västkusten någon mil norr om Hallandsåsen. Den hade tre celler med ca 1x1m öppning emellan dessa för att medge passage. Grundmurarna av murade cementblock & ca 5cm gul tilläggsisolering (Gullfiber?) på de yttre grundmursväggarna. Det var gott om ventilationsgaller.
Någon form av asfaboard i trossbotten som håller isoleringen uppe. Sweasfalt eller vad de nu hette. De såg jämnbruna ut i färgen. På grundmurarna låg asfaltsmatta överst som kapilärbrytare & sedan en "planka" överst som var väldigt grön i färgen. Som tryckimpregneringsgrönt, men i mer mörka gröna "strimmor". Det såg ivf "friskt" ut som lekmanna bedömning. Jag har dock läst att fukt kan få tryckimpregnering av fälla ut.
Det låg en svart plast på marken i botten, vet ej vad för material som var under denna, men ovanpå denna var det ca 5cm sandblandning med upp till decimeter stora stenar. Men mestadels sand & förhållandevis lite sten. Nu var det +27grader ute så det var förhållandevis kallt i krypgrunden. Har dock ingen aning om temperaturen där. Men det blev kallt om knäna & det kondenserades vatten på inkommande vattenledning.

För ett par månader sedan (slutet på februari) skall en enklare fuktkvotsmätning varit utförd på några "träbitar" med ca 12-14% i resultat, detta i samband med en besiktning. Det säger mig dock inte så mycket (vad är normalt), mer än att jag vet att 17% skulle vara en övre gräns. Sen hur tillförlitlig en sådan mätning är, med den typen av instrument som har två piggar man kör in i materialet, kan jag inte bedömma.
Besiktningen av detta utrymme ger dock inget mer än att torpargrund är en riskkonstruktion som bör tittas till ca 2ggr / år.

Överlag så såg utrymmet okej ut ur lekmanna perspektiv. Inget vitt ludd eller svarta prickar, vad jag kunde notera. Men jag är ingen expert.

Nu till min fråga. Vad för doft får anses vara okej från en krypgrund? När jag steg ner genom golvlluckan så möttes jag av en doft, som kanske går att beskriva som sandlåde doft, kanske som fuktig sand eller jord, kanske en lite unken källardoft. Ja det är svårt att beskriva när man inte är proffs. Denna doft sitter kvar nu efter 4timmar i de handskar jag hade på mig när jag kröp omkring där, även knäna på jeansen doftar så. Tar jag i handskarna så doftar även händerna litegrann därefter.

Jag har ingen erfarenhet av krypgrund & eventuella dofter.
Är detta något som är normalt att man får en doft från sanden, eller skall man anse detta vara resultatet från någon mikrobiell tillväxt?

Mycket tacksam för svar.

Det kunde vara min krypgrund du beskriver, fast jag har sanden under plasten..

Hursomhelst. I februari är det i regel torrt och kallt i krypgrunden, så 12-14% fuktkvot låter som det man kan förvänta sig. Det som är intressant är hur det är i maj-juni-juli, för då ökar fukten därnere eftersom varm fuktig uteluft vädras in och kondenserar i den kallare krypgrunden. Mäter du luftfuktigheten därnere nu visar den nog 85% eller så.

Det luktade "källare" här också, men jag tätade ventilerna och stoppade dit en avfuktare, och nu luktar det nästan inte alls. (Det finns 1000 trådar här på forumet om avfuktare och ventiler... massor med kunskap och synpunkter i en spännande röra...)

Eftersom man inte bor nere i krypgrunden gör det inget om det luktar lite därnere, eller om det finns en och annan mikrob, bara resten av huset är tätt mot krypgrunden. Får man luktproblem i huset kan det hjälpa att installera en fläkt i krypgrunden som ser till att det blir undertryck därnere.

Du skriver att du var väldigt gröna syllar - det är samma hos mig, och jag tror att man har doppat dem i något, för täljer man bort en flisa är det normal träfärg. Ingen impregnering alltså.

Något som du bör se upp med, även om det är osannolikt, är om det verkligen är tryckt virke och man har använt pentaklorfenol (PCP) vid impregneringen - jag är amatör på detta, men PCP var vanligt tidigare men förbjöds 1979. Det kan brytas ner och ger då en äcklig sötaktig lukt som inte alls är rolig - något helt annat än lite jordkällare - och det kan förekomma i 60- och 70-talshus där man gjutit in syllarna i betongplattan.

Kolla också efter eventuella rötskador eller tecken på vattenläckor.

Jag gissar att du kan vara ganska lugn, men se till att fixa en ordentlig besiktning och kryp med besiktningsmannen nere i krypgrunden. Därnere ställer du alla frågor, så får du reda på sanningen.. för det som står i protokollet sedan är säkert urvattnat för att förhindra att besiktningsmannen råkar illa ut.

Sedan får du själv avgöra om det behövs en avfuktare eller om du föredrar principen "har det fungerat sedan 1979 fungerar det ett tag till". Jag tycker att min relativt billiga avfuktare (3000 kr + 1500/år i drift) är värt priset eftersom den dels faktiskt kontrollerar fuktigheten därnere, och dels minskar lukten.

Frågan bara om detta ska anses vara normalt & okej? Eller om det är en avvikelse från hur det borde vara?

Kan/skall en uteluftventilerad krypgrund ha neutral lukt även under den fuktigare vår/sommar årstiden? Är det ett obra tecken när det luktar något?

Jag förväntar mig att en uteluftventilerad krypgrund är ganska fuktig på sommaren och därmed förväntar jag mig en jordkällarlukt hela året, det tror jag är helt normalt. Men det kan ju lukta mer eller mindre och då har man nytta av någon som har sniffat runt i många krypgrunder..

Sitter lukten kvar länge på kläder känns det inte så bra
Det grön på virket är sannolikt grön Cuprinol ,som kan ge lukt

Det låter på din beskrivning som om kryprummet är utfört på rätt sätt. Att det luktar något där är inte konstigt, marken är full med en massa bakterier och annat. Lukta inuti en vägg eller någon annan byggnadsdel - byggmaterial brukar också lukta då de avger en massa ämnen. Inomhus ventilerar vi bort det där. I vissa hus har man problem med att kontaminerad luft från grunden kommer in i boutrymmet, då får man se över om det går att skapa lite undertryck där nere. Har du inga problem och allt ser bra ut är väl allt i sin ordning? Är du ändå osäker kan du ju be en erfaren besiktningsman lukta. Det finns metoder med luktorgel där man jämför lukter med lukt från delar man tagit ut från kända skadefall men en van besiktningsman kan nog skilja på naturlig marklukt och mögel. Vill du vara riktigt seriös tar du ut ett prov, lägger i papp-påse och skickar till ett labb men det känns väl lite överflödigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.