7 938 läst ·
10 svar
8k läst
10 svar
Är dräneringsrör körbara?
Håller på att planera åtgärder för att snygga till och åtgärda vägkanten till vår tomt. Kommer anlägga en ränna i betong med ingjutna naturstenar utmed vägen som avslutas i en dagvattenbrunn. Vägen (en grusväg för övrigt) är om våren rejält blöt precis där jag kommer gå över vägen med rör för att leda bort vatten från dagvattenbrunnen (jag tror det trycker upp vatten underifrån där). Funderar därför på att lägga dräneringsrör istället för markavloppsrör men kommer det hålla? Eller spelar det ingen roll? Vilket är det minsta djupet som jag kan lägga röret på? Det är en stickväg som betjänar två fastigheter och normalt bara biltrafik plus någon enstaka lastbil då och då för varutransporter.
Om marken är ordentligt kompakterad blir det inte några rörelser att tala om. Marktrycket sprids ut under punktlasten men du kan ju inte lägga rören i lervälling, fylla med makadam och sen hoppas att det håller. När man kör med grävare över lervälling som man lagt markduk och sen makadam på är det som att köra på gele. Då rör det sig under och rör och annat går åt pipan. Just återfyllningen är jätteviktig.
Jag kör över mina men jag vet inte vad föreskrifterna säger. Vägverket har fina föreskrifter för dräneringsarbeten - sök på webben så ser du hur man SKA göra. Överkurs på din och min tomt men RÄTT om du förstår mig.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
En garageuppfart, nära mig, som asfalterades hade lerdräneringsrör tvärs uppfarten närmast huset. 20 år efter asfalteringen, när dräneringen lades om, visade det sig att de rören gett sig och kollapsat när vibrovälten kört över dem. Antingen hände det vid själva asfalteringen eller vid den justering av underlaget som gjordes dessförinnan: "Justering" betyder alltså när man grusar av, höjdsätter och packar underlaget före asfalteringen.
Skulle inte rekommendera detta... jag hade några svarta dräneringsrör liggande som jag grävde ned under grusvägen, ca 80 cm, år 3 så tog antagligen tjälen och tryckte ihop dem så flödet minskade kraftigt. Det rinner fortfarande men inte så bra....
Klicka här för att svara