Jag är på husjakt och har sett ett hus jag gillar MEN det har ett stort problem... Elräkningen är skyhög. Huset har en stor inredd källare med relax (kakel, klinker, bastu) samt diverse andra rum där alla väggar är uppreglade vilket innebär att man inte vet hur bra det är gjort eller vad som gömmer sig där bakom. I denna källare har dom eldragen golvvärme vilket jag misstänker är den stora boven vad gäller elen (finns vattenburen värme i andra delar av huset). Vad har jag för alternativ om jag inte känner för den höga räkningen? Jag funderar på om man kunde kallställa källaren och sen riva ut all den fina inredningen för att göra den till en mer primitiv källare med väggmaterial som "andas" och som inte stänger in fukten, men det känns lite som ett helgerån. Finns det några andra alternativ eller borde jag helt enkelt strunta i detta objekt och låta det gå till nån som har råd med den dyra elen?

varför inte dra lite vattenburna radiatorer i källaren, eller i ett första skede vattenburna fläktkonvektorer? Med lite värme så håller du många problem borta... som kan bli mycket dyrare i längden.

Vad jag kan se så har en mindre del av källaren vattenburna radiatorer, men i övrigt verkar det vara mycket klinker. Antar att sånt blir kallt om man inte har just golvvärme (därför min tanke om att göra om helt).

Nån som vet om det är möjligt att ta in nån form av energi-expert som kan bedöma hur mycket man kan spara beroende på åtgärd?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.