6 827 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Bila eller spräcka plattan vågrätt
Jag behöver göra en tunnel under två väggar. Jag har med mycket möda gjort en ränna i källarens betongplatta, men hur kommer jag vidare under väggen? På andra sidan väggen vill jag ha minimal åverkan. Det verkar svårt. Kan man borra vågräta hål och köra snigeldynamit på nåt sätt? Antar att man behöver nån kork så att det inte rinner ut.
Att borra och bila under väggen kändes inte som rätt sätt..
Tips?
Att borra och bila under väggen kändes inte som rätt sätt..
Tips?
Jag vet inte vad som är rätt sätt men när jag gjorde nåt liknande fortsatte jag helt enkelt att bila rännan in under lecaväggen och det gick bra. Men då skulle jag i och för sig ändå putsa väggarna sedan, så det gjorde inget att en 5-10cm längst ner på väggen försvann vid bilningen.
Rännan ska bli ca 15x20 cm. Jag ska dra avlopp och andra rör där och sedan fylla igen.
Har provat att borra mindre hål och sedan bila, men det känns svårt och den stora bilmaskinen är tung att jobba med i sidled.
Har provat att borra mindre hål och sedan bila, men det känns svårt och den stora bilmaskinen är tung att jobba med i sidled.
Om du kommer åt bra med borrmaskinen kan du ju bara göra massor med småhål och sen slå bort bitar mellan hålen med huggmejsel. Jag gjorde så i granit i våras och det funkade hyfsat (gick bättre med diamantkap än borr i mitt fall, men i ditt fall blir det nog svårt att komma åt med diamantkap)
En diamanthålsåg kan vara ett alternativ. Jag är kanske lite för snål bara..
Just nu bilar jag med en jättetung skakande maskin. Det går inte fort och det är jobbigt, men det kanske går.
Återstår att se hur det blir i slutändan. Det är svårt att få någonsomhelst precision en bit under väggen. På andra sidan väggen är det tänkt att det ska se fint ut..
Just nu bilar jag med en jättetung skakande maskin. Det går inte fort och det är jobbigt, men det kanske går.
Återstår att se hur det blir i slutändan. Det är svårt att få någonsomhelst precision en bit under väggen. På andra sidan väggen är det tänkt att det ska se fint ut..
Klicka här för att svara