3 607 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Trådbunden fuktmätare till krypgrund
Hej!
Jag undrar om det är någon som kan rekommendera någon trådbunden temp/RF-mätare till krypgrunder?
Jag har två trådlösa mätare där nere som är anslutna till en väderstation, men skulle hellre vilja ta trådbundna. Dels för att kommunikationen inte alltid är stabil, samt det vore skönt att slipa byta batterier.
Är det någon som har satt upp en sådan lösning?
Vänligen,
Byggsson
Jag undrar om det är någon som kan rekommendera någon trådbunden temp/RF-mätare till krypgrunder?
Jag har två trådlösa mätare där nere som är anslutna till en väderstation, men skulle hellre vilja ta trådbundna. Dels för att kommunikationen inte alltid är stabil, samt det vore skönt att slipa byta batterier.
Är det någon som har satt upp en sådan lösning?
Vänligen,
Byggsson
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Har en logger2020 i vår krypgrund med fukt/temp modulen. Funkar perfekt och kan byggas ut för att mäta/logga det mesta om man så önskar. Loggning sparas dessutom på en webbserver så man kan hålla koll vart än man har tillgång till internet, dessutom är det gratis! Kolla www.logger2020.se
Ah, intressant. Hoppas att du har möjlighet att besvara några följdfrågor...
1. Har du någon snygg lösning för att dra upp kablarna från krypisen upp i bostaden?
2. Jag funderade på att ha två fuktmätare, en i vardera ände av krypisen. Går de att seriekoppla, eller måste man dra upp samtliga sladdar till Logger2020 i bostaden?
Visst.
1. Hade sån tur att det fanns en tomrör ner i krypgrunden i vår tvättstuga (bor i ett nybyggt Älvsbyhus) där vi har mediaskåpet med router och hela kalaset så det blev minimalt med kabeldragning.
2. Ska gå hur bra som helst. Har själv bara en fukt/temp-givare. Tanken är att utöka med åtminstone en till men det är så mycket annat som kommer ivägen. Hursomhelst så köper du bara till en kopplingsdosa och kopplar enligt länken nedan (expansionsmoduler).
http://www.logger2020.se/installation-logger2020/inkoppling-moduler-givare-till-logger2020.html
Finns även ett rätt så aktivt forum på denna adress där man hittar mycket matnyttigt. http://e-logger.se/forum/
1. Hade sån tur att det fanns en tomrör ner i krypgrunden i vår tvättstuga (bor i ett nybyggt Älvsbyhus) där vi har mediaskåpet med router och hela kalaset så det blev minimalt med kabeldragning.
2. Ska gå hur bra som helst. Har själv bara en fukt/temp-givare. Tanken är att utöka med åtminstone en till men det är så mycket annat som kommer ivägen. Hursomhelst så köper du bara till en kopplingsdosa och kopplar enligt länken nedan (expansionsmoduler).
http://www.logger2020.se/installation-logger2020/inkoppling-moduler-givare-till-logger2020.html
Finns även ett rätt så aktivt forum på denna adress där man hittar mycket matnyttigt. http://e-logger.se/forum/
Har också en logger2020 som funkar bra. Obs att deras webtjänst är gratis bara upp till 5 givare. Man kan också logga med programmet loggersoft om man har en pc som alltid står påslagen. Det programmet tycker jag dock är lite B, men det är fullt brukbart.
Deras fukt/temp-givare är ganska dyr, runt 500 kr, men ska man inte ha fler än 1-2 st kan det gå an.
Deras fukt/temp-givare är ganska dyr, runt 500 kr, men ska man inte ha fler än 1-2 st kan det gå an.
Har med Logger2020 med fuktmodul (mäter på vinden), man använder busskabel så det räcker med en kabel från krypgrunden. Är väldigt nöjd men min logger, stabil och exakt. Supportern är också bra, som är via forumet. Utväklarna är väldigt frekventa där.
Ah, det låter som många är nöjda med sin Logger2020.
Rör 1: Sladd för displayindikator till avfuktaren
Rör 2: 220V strömförsörjning till avfuktaren
Rör 3: Tomt
Får undersöka om rör 3 leder till mediaskåpet
Jag bor också i ett Älvsbyhus, byggt 2010. Jag måste nog undersöka mediaskåpet lite mer noggrant.. Det finns något tomrör där, som jag inte vet vad det tar vägen... Jag minns att det kom ut tre rör nere i krypisen.
Rör 1: Sladd för displayindikator till avfuktaren
Rör 2: 220V strömförsörjning till avfuktaren
Rör 3: Tomt
Får undersöka om rör 3 leder till mediaskåpet
Produkter som diskuteras: "avfuktaren"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden