Har sökt en hel del i forumet men inte kunnat hitta någon tråd angående hur man bäst förstärker takplattan i källaren.

Lite historik: Huset är byggt i början av 1900-talet och har sedan byggts ut/renoverats en hel del genom åren. Huset är en gammal affär och har ett tillbyggt lager samt en källare under halva huset, resten är krypgrund. Huset har varit i min familjs ägo de senaste 30 åren kan också tilläggas.

Till problemet: För ett år sedan renoverade vi ovanvåningen och byggde då också en toalett. Avloppsrören skulle ner i källaren och jag tog fram de stora verktygen för att fixa genomgången till källaren dock så visade det sig att det var relativt enkelt att komma igenom och hålet som vi tog upp var ca 30 cm i diameter. På den ytan stötte jag inte på någon armering och plattan var/är ca 100 mm tjock. I källaren finns det enstaka väggar och någon enstaka pelare, inga sprickor i taket eller dylikt.

Nu skall vi snart dra igång renoveringen av bottenvåningen och då funderar man så klart på det här med plattan och hur mycket den kan belastas osv. och framförallt vad vi kan hitta på för att den skall få tillräcklig bärighet för att klara t ex badkar.

Någon som haft liknande bekymmer?

Tackar på förhand!

Jonas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.