Nu har jag dykt på något jag tydligen inte behärskar, putsning.
Min källarsockel hade färgsläppning på ett ställe, så jag tog och tog bort all löst sittande färg och tänkte lägga på ny färg. Dessvärre släppte lite av putsen med färgen, några mm i djup. För att slippa en skarp kant, tänkte jag att jag slabbar på lite puts och jämnar av. Eftersom jag hade murbruk B hemma ifrån Byggmax, där det stod enligt produktblad att det ska gå att putsa med, så tog jag det. Nu på morgonen kan jag borsta bort det från de ytor jag lagt på bruket på. Jag antar att bruket jag använde, inte är lämpat för denna typ av jobb? Vad ska jag använda? Putsen som sitter innan ser ut ungefär som det bruk jag la på, kanske lite finare. Egentligen gillar jag inte att fråga detta, det visar min okunskap. Men frågar man inte, får man inget veta...

Murbruk B är 0-3 mm fraktion och är för grovt att laga med. Om du inte förvattnade ordentligt så kan ibland putsen släppa på det sättet du beskriver. Man skall alltid förvattna innan man putsar och eftervattna i tre dagar för bästa resultat. Om sockeln är i helgjuten betong så bör du laga med betongspackel istället. Även lagningsbruk eller husfix kan fungera. Om det är en puts som fallit av så knacka ner allt löst material och laga sedan med Putsbruk C i 0-1mm fraktion. Filta ut lagningarna mot noll så blir de nästan osynliga.

Nej, det ligger puts på eftersom källaren är uppmurad av Leca-sten. Jag förvattnade innan jag la på putsen. Men jag ska ta och prova med Putsbruk C istället. Tack för rådet.

Ah okej, om det bara är några millimeter som skall fyllas upp så är det enklare att spackla det med husfix/lagningsbruk och sedan låta det torka 30-60 minuter innan du går över och försiktigt filtar ut det för en osynlig lagning.

Nu är putsbruk C på. Funkade mycket bättre än murbruk B att få fast. Jag får se imorgon om det sitter kvar. Du skriver "filtar ut", kan du beskriva vad du menar med det?

Hur gick det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.