Vi tittar på en skogsbeklädd tomt som sluttar väldigt svagt och som framförallt ligger på berg.
Av det jag kan se nu så skulle man nog kunna välja antingen platta på mark (genom att placera huset på visst sätt, alternativt bygga upp en mindre stödmur) Alternativet är att lägga huset lite mer direkt i sluttningen och då bygga det på plintar. Vill undvika att spränga.

Min känsla för platta på mark är att det ligger runt drygt 2500kr/m2 inklusive markberedning (?)
och vad jag har läst så borde plintgrund bli billigare? Är det någon som har någon prisuppgift på detta?
Ställer det några specifika krav på själva huset, eller blir det precis samma konstruktion ovan grund?

Den tekniska skillnaden mellan plintgrund och platta-på-mark-grund är naturligtvis att du vid plintgrund måste ha ett bjälklag som bär upp golven i huset.

Dvs i stället för 300 mm cellplast och 100 mm armerad betong behövs
trossbottenskiva, golvbjälkar och isolering samt ev. undergolv, förutom golvbeläggningen, som är lika i båda alternativen.

Priset för en plintgrund torde vara ganska mycket lägre, men jag har inga siffror.
Dessutom är nog fukt/dräneringsproblematiken enklare att lösa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.