1 227 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Böjstyvhet för plintar
I för en rund, massiv profil, kände jag redan till, men tack ändå. Det är mer systemet av betong och armering jag är intresserad av. Spontant tänkte jag mig att armera med fyra eller sex längsgående kamjärn spridda på en cirkel så långt ut som möjligt från centrum utan att få för dålig täckning. Ingen aning om det egentligen är det bästa sättet att armera, men det borde ge mycket styrka vid böjning, och är hyffsat lätt att ordna.
Böjstyvheten för endast järnen blir ju inte imponerande eftersom de inte kan komma så särskillt långt ut för att få tillräcklig täckning, men betongen bör ju tillföra en del den med...
Kul att ge sig på helt okända meterial som betong när man är van att räkna på stål.
Böjstyvheten för endast järnen blir ju inte imponerande eftersom de inte kan komma så särskillt långt ut för att få tillräcklig täckning, men betongen bör ju tillföra en del den med...
Kul att ge sig på helt okända meterial som betong när man är van att räkna på stål.
Jag är maskinare utan erfarenhet av betong men böjtröghetsmomentet integreras ju fram över tvärsnittet (se t.ex http://sv.wikipedia.org/wiki/Böjtröghetsmoment) så jag skulle nog isåfall försöka räkna på järnen för sig och betongen för sig. Det svåra blir ju att betong har så stor skillnad på tryck- och draghållfastheten...
Är intresserad själv av hur man gör så hoppas nån som vet svarar.
Är intresserad själv av hur man gör så hoppas nån som vet svarar.
Klicka här för att svara