Varför 30 cm ? Bespara dig en massa jobb och lägg 10 cm istället om du känner att du måste isolera. 30 cm behövs för platta på mark. I en källare är det så mycker overkill att det saknar motstycke.

• Gilla
Maxpayne
  • Laddar…
Maxpayne skrev:
tycker du att ett rum i taget är en bättre lösning?
jag skulle vilja helst gjuta det hela på en gång med hjlp av betongbil, då har funderat på att lämna en bit av betongplattan mot yttre väggar typ 20 cm.
mvh
min enda råd är att du konsulterar en byggkonstruktör som kan bedöma på plats vad som är möjligt i ditt fall.
Jag tror inte någon firma skulle påta sej det uppdraget du vill göra på grund av risker för sättningar, sprickor i murverk och i värsta fall husras. Som husägare kan du göra vad du vill med ditt hus men om det blir skador kan det blir svårt att få hjälp från din villaförsäkring om man överhuvudtaget får någon krona i ersättning ....
Tänk en gång till vilka risker du tar ...........
gaia

• Gilla
Maxpayne
  • Laddar…
gaia skrev:
min enda råd är att du konsulterar en byggkonstruktör som kan bedöma på plats vad som är möjligt i ditt fall.
Jag tror inte någon firma skulle påta sej det uppdraget du vill göra på grund av risker för sättningar, sprickor i murverk och i värsta fall husras. Som husägare kan du göra vad du vill med ditt hus men om det blir skador kan det blir svårt att få hjälp från din villaförsäkring om man överhuvudtaget får någon krona i ersättning ....
Tänk en gång till vilka risker du tar ...........
gaia
Hej och tack,V
i bor i en liten en plans villa samt vi har tillbyggnad i fram och i bakdelen av huset och i stortsätt alla mina grannar har grävt sina källare och lagt isolering till o med en som har grävd 50 cm förra sommer?? du har bra poäng med errsättning o försäkring.
men att ta ett rum i taget samt gräva kanske bara 20 cm gör det lite säkrare.
Jag börjar V28 allt ska jag göra själv och kommer att lägga massa bilder här hoppas att allt ska gå bra.
MVH

Hur har det gått?
Dags att lägga upp lite bilder?
Kommer att göra ett eget källarprojekt under hösten ,
så jag är intresserad av alla information som finns kring detta.:)

s37632 skrev:
Hur har det gått?
Dags att lägga upp lite bilder?
Kommer att göra ett eget källarprojekt under hösten ,
så jag är intresserad av alla information som finns kring detta.:)
Hej jo det har gått bra 48 kvm blev färdigt på tre veckor, vi har varit två män hela tiden bara vid gjutningen vi fick en hjälp av en tredje person.
jag ska lägga upp bilder ikväll
mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.