Jag bor sedan ett par år tillbaka i ett hus från 1953 byggt med betonghålsten som är putsad. Huset har en betongplatta på mark som grundkonstruktion. Vid besiktningen av huset noterades att sockeln hade sprickor men det sträckte sig endast till en notering i besiktnimgsprotokollet varför jag inte fäste någon direkt uppmärksamhet vid dessa. Tänkte jag skulle laga dessa sprickor nu inför vintern och såg först nu sambandet att sprickorna i sockeln uteslutande finns under fönstren på huset. I princip alla fönster på tre sidor av husets nedervåning har en spricka som sträcker sig från fönstebläcket och ner genom sulan. Sprickorna måste vara gamla då de är överputsade på insidan och det lär inte ha gjorts de senaste tio åren. Det rör sig om några milimeter breda sprickor. Undrar egentligen på vilket allvar jag borde ta dessa sprickor just efter som de uppträder enligt ovan nämnda mönster?

Sent from my GT-I9001 using Byggahus

Om inget exceptionellt har hänt i omgivningen (vägbyggen, sprängningar, dikesgrävningar etc) så skulle jag personligen inte bli speciellt oroad över ett par sprickor i ett så pass gammalt hus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.