7 452 läst ·
33 svar
7k läst
33 svar
Saltad offert, sockras med ROT
Det låter helt vansinnigt om det stämmer och det skulle i så fall öppna för helt lagliga upplägg där exempelvis elektriker skänker bort material och istället tar en högre timpenning och vips så sponsar staten en stor del av en kostsam installation där kanske själva arbetskostnaden är en mindre del.tomjo skrev:Jag har ett företag, vi sysslar mycket med målning och rengöring.
Vi vill ha jobb och vi vill tjäna lite pengar, därför har vi ett rätt lågt pris mot kunden där vi bjuder på materialet.
Jag var lite osäker om vi fick göra så, därför ringde jag skattemyndigheterna och frågade rent ut om man fick bjuda på materialet och fick beskedet att detta var inga som helst problem!
Vi har ju ändå kostnaden för material så den får vi dra av som en kostnad i bokföringen. Innan ROT så lade man på rätt mycket på vårt inköpspris för materialet..
mvh
Jag hoppas att det i det här fallet rör sig om rent förbrukningsmateriel som ligger i gråzonen om det är något som kan eller faktiskt brukar faktureras ut mot kund. Annars så har jag väldigt svårt med argumentet att eventuellt fusk är OK bara för att man inte tjänar för mycket på det eller att det finns andra som blåser staten på betydligt mer pengar.
Klicka här för att svara