Har fått lagfarten! Nu återstår bara att bygga.... Min enkla fråga är : vilken grund skall jag välja?
Förutsättningarna:
*Lågbudget (såklart!)
*Tomten belägen på Hamburgö i Bohuslän. Någurlunda rektangulär 50*200m med kortsidorna i nord/sydlig begränsning. Lutning ca 2m från nord till syd. (2m på 200m)
*Geo undersökning från 81 som kommunen utförde då ger indikation om god hållfasthet i marken med lite risk för sättningar, borrhål precis vid planerat byggställe.

Vad hade ni gjort?

Ska du bygga själv eller få det byggt av firma ?

Blir nog ett modulhus - Hälsingehus eller liknande.

Om du köper ett modulhus är det säkert konstruerat för en viss typ av grundläggning, så det ger sig när du valt hus.

Annars är valet av grund inget isolerat val vid ett husbygge, utan man måste se på hus och tomt som en helhet.

Platta eller krypgrund - hustillverkaren accepterar bägge. Vem anlitar/frågar jag för att veta vad som är bäst för helheten?

Vi får ju fråga igen: kommer du att bygga huset själv? Om du tänker anlita en firma för att bygga huset bör du lämpligen även blanda in dem i valet av grunden. Om du tänker bygga själv så får du många goda råd här, men du måste först bidra med mer fakta.

Förlåt min otydlighet - jag kommer inte att bygga själv. Det jag står framför är en helt obebyggd tomt som behöver en anslutningsväg, dränering och en grund+hus. Jag planerar anlita husfirman för stomresning men planerar göra jobbet inomhus till stor del själv. Huset skall vara kopplat till kommunalt VA/vatten - krav från kommunen.
Jag har varit i kontakt med Hälsingehus och deras kortfattade svar var att deras hus går att bygga på både platta och krypgrund - det kanske framkommer mera om jag sätter mig ned med dom men så här långt är det det enda svar jag fått.
Dom vänner och bekanta jag frågat tycker att jag skall gräva ur ett par meter, fylla med sprängsten, dränera runt om och därefter gjuta. Personligen tycker jag att man borde kunna gjuta direkt på marken efter bortschaktning av ytskikt och framdragning av VA/vatten men jag är osäker på om det är en i fuktsynpunkt sund tanke. Kanske kan jag gjuta plintar och ställa huset på som jag sedan omger med en trätrall? Finns säkert en myriad med faktorer jag inte tagit hänsyn till men fråga gärna så kan jag komplettera.

Om du ska göra grunden själv är en krypgrund klart billigast , ska du leja till grundbyggnaden är det mer jämt i kostnad men oftast blir krypgrunden billigare.
Sen beror det ju också på om huset kostar olika om det är anpassat för platt vs krypgrund.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.