Har just köpt hus, mitt första hus. Var snälla :wow:
Huset är byggt 1959. Vilka (för- och) nackdelar finns med denna typ av platta? Vad är det för plast man ser i jorden vid grunden? Om jag gräver bort matjorden närmast grunden och fyller på med grus, hur djupt behöver jag gräva? Bör jag lägga duk och fylla upp med grus? Eller bör jag dränera om hela grunden istället?
Jag har tänkt bygga en altan i sommar, kan jag borra och fästa bärlinan i grunden?
Tacksam för svar
Huset är byggt 1959. Vilka (för- och) nackdelar finns med denna typ av platta? Vad är det för plast man ser i jorden vid grunden? Om jag gräver bort matjorden närmast grunden och fyller på med grus, hur djupt behöver jag gräva? Bör jag lägga duk och fylla upp med grus? Eller bör jag dränera om hela grunden istället?
Jag har tänkt bygga en altan i sommar, kan jag borra och fästa bärlinan i grunden?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam för svar
Är det en platta då? Det brukar ju stå i prospektet.
+
Man får väl jämföra med en krypgrund och då är väl fördelen att du slipper få problem som kräver en avfuktare
-
Riskkonstruktion (om du har uppreglat och isolerat trägolv)
Kall-Isolering endast ovanför plattan begränsar ju mängden
Icke inspekterbar
Jag ser mest nackdelar alltså.
Mitt hus är byggt 58-60 och min platta är gjord genom att man gjutit en sarg (antagligen på berget runt om), fyllt upp med sprängsten och sedan gjutit ett tunnare lager ovanpå. den stora mängden sprängsten har väl gjort att min platta håller sig rätt torr så jag är ändå hyfsat nöjd.
+
Man får väl jämföra med en krypgrund och då är väl fördelen att du slipper få problem som kräver en avfuktare
-
Riskkonstruktion (om du har uppreglat och isolerat trägolv)
Kall-Isolering endast ovanför plattan begränsar ju mängden
Icke inspekterbar
Jag ser mest nackdelar alltså.
Mitt hus är byggt 58-60 och min platta är gjord genom att man gjutit en sarg (antagligen på berget runt om), fyllt upp med sprängsten och sedan gjutit ett tunnare lager ovanpå. den stora mängden sprängsten har väl gjort att min platta håller sig rätt torr så jag är ändå hyfsat nöjd.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Bara ett par tankar...nirro skrev:
Plasten du ser vid husgrunden kan ju vara någon slags fuktisolering (av okänd sort iofs).
Men du bör kunna se bättre om du gräver ner en bit och ser hur det ser ut där, och vart plasten tar vägen.
Normalt vill man inte ha jord och rabatter intill husgrunden, för att det håller kvar fukt i marken, där man vill att det skall vara så torrt som möjligt.
Kanten på din grundplatta verkar vara spritputsad.
Vad som är bakom putsen är däremot inte lätt att veta.Det kan ju vara bara en tunn mineritskiva, som är limmad utanför cellplastisolering, och då finns det inte mycket att skruva i.
Men varför inte ställa altanen på plintar även i innerkanten, så behöver du inte bry dig om grunden.
Fast om du har funderingar på att göra om dräneringen är det ju dumt att börja bygga altan innan dränering är klar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
