Har just köpt hus, mitt första hus. Var snälla :wow:

Huset är byggt 1959. Vilka (för- och) nackdelar finns med denna typ av platta? Vad är det för plast man ser i jorden vid grunden? Om jag gräver bort matjorden närmast grunden och fyller på med grus, hur djupt behöver jag gräva? Bör jag lägga duk och fylla upp med grus? Eller bör jag dränera om hela grunden istället?

Jag har tänkt bygga en altan i sommar, kan jag borra och fästa bärlinan i grunden?

20130515_185429.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130518_192156.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för svar :thumbup:

Är det en platta då? Det brukar ju stå i prospektet.

+
Man får väl jämföra med en krypgrund och då är väl fördelen att du slipper få problem som kräver en avfuktare

-
Riskkonstruktion (om du har uppreglat och isolerat trägolv)
Kall-Isolering endast ovanför plattan begränsar ju mängden
Icke inspekterbar

Jag ser mest nackdelar alltså.
Mitt hus är byggt 58-60 och min platta är gjord genom att man gjutit en sarg (antagligen på berget runt om), fyllt upp med sprängsten och sedan gjutit ett tunnare lager ovanpå. den stora mängden sprängsten har väl gjort att min platta håller sig rätt torr så jag är ändå hyfsat nöjd.

nirro skrev:
Har just köpt hus, mitt första hus. Var snälla :wow:
...Jag har tänkt bygga en altan i sommar, kan jag borra och fästa bärlinan i grunden?
...
Bara ett par tankar...
Plasten du ser vid husgrunden kan ju vara någon slags fuktisolering (av okänd sort iofs).
Men du bör kunna se bättre om du gräver ner en bit och ser hur det ser ut där, och vart plasten tar vägen.
Normalt vill man inte ha jord och rabatter intill husgrunden, för att det håller kvar fukt i marken, där man vill att det skall vara så torrt som möjligt.

Kanten på din grundplatta verkar vara spritputsad.
Vad som är bakom putsen är däremot inte lätt att veta.Det kan ju vara bara en tunn mineritskiva, som är limmad utanför cellplastisolering, och då finns det inte mycket att skruva i.

Men varför inte ställa altanen på plintar även i innerkanten, så behöver du inte bry dig om grunden.

Fast om du har funderingar på att göra om dräneringen är det ju dumt att börja bygga altan innan dränering är klar.

Plasten tycker jag påminner om fiberduk för trädgårds ändamål

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.