Tänkte sätta en brunn till en stenkista och sedan ha plattor runt om men blir nu fundersam om det är någon mening. På en stensatt yta, borde inte vattnet rinna ner mellan plattorna och vidare ner, dvs inte bort till brunnen?

???

Vad skall du ha stenkistan till? Dagvatten från tak, dränering runt husgrund eller...

Och var kommer brunnen in i bilden?

Lite otydlig kanske. Har en stor gårdsplan ca 400 m2 där jag tänkte sätta marksten. För att ta hand om dagvattnet från ytan skulle jag behöva en brunn (med sandfång) som leder till en stenkista (saknar kommunalt dagvatten). Min fundering är då om inte allt regnvatten försvinner ner genom fogarna istället för att rinna till brunnen. Har aldrig sett vatten forsa över en stenbelagd yta, därav min fråga.
Kanske kan man skippa brunnen helt om ytan avvattnar sig själv. Marken består av sandjord.

Kommer även att leda ett (av fyra) stuprör till en egen stenkista. Dränering kommer att kopplas till avloppsnätet med pump och backventil.

Redigerat:
AHA!

Jag skall berätta en hemlighet: Jag har ingen dränering alls runt grundplattan på mitt nya hus.
Behövs inte med den marken tyckte KA.
Skall bli kul när/om vi säljer huset. Objektbeskrivning, dränering: Saknas :D
Kommer nog inte många spekulanter.
Däremot har jag ett par stenkistor som tar hand om takens regnvatten.

Så har du sandjord, och marken inte lutar in mot huset, kan jag tänka mig att det är onödigt med dränering av gårdsplanen.

Marken lutar mot grannen :) Idag har jag asfalt på hela ytan så han får allt vatten och han har då inte gnällt så det lär ju inte bli ett större problem om man sätter plattor med några tusen vattenupptagande fogar.

Med lite lutning och ett skyfall eller ett härligt aprilregn när tjälen ligger tjock rinner det på bra ;-) Ska själv montera en kanalbrunn (eller vad det kan heta) på gången som lutar mot huset för att få bort vattnet i sådana tillfällen.

Jag har (än så länge) en uteplats med marksten (30 kvm) och har många gånger önskat att det var fall åt något håll eftersom där samlas ganska mycket vatten vid regn. Det rinner definitivt inte ner genom fogarna särskilt fort utan det bildas stora pölar ganska snabbt vid regn. Marken under är f.ö. i stort sett bara sand. Så fall åt lämpligt håll i kombination med en brunn låter inte alls som en dum ide.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.