Jag är spekulant på en trädbevuxen tomt. Kommunen envisas med att jag måste behålla två stycken rätt stora granar. Mitt hus kommer att ligga ca 2.5 - 3 meter från den ena granen och ca 4 meter från den andra vilket gör mig rätt nervös och undrar om det ens är möjligt att bygga så pass nära.

Någon som har koll?

Fråga kommunen om de kommer stå som ansvarig för hemförsäkringen, eller snarare helt ansvarig när försäkringsbolaget inte vill betala om det faller på huset.

iof så kan rötterna skadas av grävarbeten och måste tas ned Efter något år.

Måste du spara granar?
...Gran brukar vara undantagen....kolla med kommunen en gång till och be dom förklara varför dom måste sparas...givetvis skriftligt.....

Granar brukar ju inte bli så bra när de bli stora, risk för rotvälta.

Mikael_L
Självklart ska de där granarna bort, eller så får du bygga längre ifrån eller på en annan tomt.

Förutom att dom har sina rötter under huset = dåligt
och kan välta på huset så kommer du få mossa på ditt tak och hängrännorna fulla med kottar och barr.

Ja, granar har ju ett väl utbrett ytligt rotsystem utan pålrot och är därför synnerligen olämpligt att ha så nära en nybyggnation. Googla på "rotsystem på gran" så får du många bra träffar från bra källor att ta med till kommunen. Solitära granar är bland de mest stormkänsliga träden.

Tack för alla svar,

jo jag håller med er. Jag har snackat med ägarna en gång till och vi ska försöka förhandla med kommunen ytterligare en gång. Problemet var att kommuntanten var väldigt mån om den där granen trots att den var riktigt ful och dåligt placerad. Hon tyckte vi fått igenom att en hel del massa andra träd skulle bort.

Jag ringde dessutom upp en av mina potentiella husleverantörer och de menade på att det kanske skulle gå men det var inget de rekommenderade (klart vad ska de säga, de vill ju sälja).

Nu har ägarna en del andra fina yngre träd i närheten bl.a. en mycket trevlig ek och andra fina lönnar och björkar. Ska försöka byta mot eken istället (ok med ägarna) och då inte återplantera på samma ställe såklart :).

Hemmakatten
Är det kommuntantens egna, subjektiva tyckande? Eller har länsstyrelsen utfärdat skydd för träden? Eller står det något/är inritat i detaljplanen att dessa träd inte får tas ned?

Man kan inte i ett bygglov villkora att träd inte får tas ned, om det inte redan står så i detaljplan eller krav från länsstyrelsen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.