18 275 läst ·
21 svar
18k läst
21 svar
Råkade gräva av telekabel :(
Sida 1 av 2
Som rubriken anger så har jag råkat gräva av telekabeln.
Och jag vet att jag borde begärt utmarkering vilket jag nu inte gjort
Jag har anmält skadan till Skanova men jag undrar nu om någon har koll på hur dyrt detta kommer bli för mig och om försäkringen täcker detta?
Skanova sa att dom bara skarvar ihop där jag råkat gräva av den, ca 15 små kablar.
Och jag vet att jag borde begärt utmarkering vilket jag nu inte gjort
Jag har anmält skadan till Skanova men jag undrar nu om någon har koll på hur dyrt detta kommer bli för mig och om försäkringen täcker detta?
Skanova sa att dom bara skarvar ihop där jag råkat gräva av den, ca 15 små kablar.
Jag har för mig att minimibeloppet på deras böter är 5000 i göteborg. Sen tillkommer eventuella skadestånd till folk som blivit utan telefon internet mm.. Men det behöver du nog inte oroa dig för om du inte är granne med typ ett tvbolag eller advokatfirma
Vi råkade gräva av matningskabeln till ullevi några timmar innan match, hade inte heller beställt utsättning men vi hörde ingenting om det sen, så håll tummarna att de är snälla även denna gång
Vi råkade gräva av matningskabeln till ullevi några timmar innan match, hade inte heller beställt utsättning men vi hörde ingenting om det sen, så håll tummarna att de är snälla även denna gång
Då är det 7 grannar till som är utan telefon. Kan nog kosta en slant, tror grannen fick betala 1500 för sin egen ledning med 2 kablar. Och det är rätt så onödigt då de kommer ut och märker upp kablar utan kostnad.
Tack för era svar!
Har ni någon koll på om detta går på hemförsäkringen?
Jag skulle gräva hål för en plint och har lyckats gräva av den på båda sidorna så den är av från båda sidorna om man säger så
Jo det är två grannar som är drabbade också, har varit och knackat dörr, tror att kabeln är en matning från gatan till stolpen som förgrenar sig luftburen till grannarna.
Har ni någon koll på om detta går på hemförsäkringen?
Jag skulle gräva hål för en plint och har lyckats gräva av den på båda sidorna så den är av från båda sidorna om man säger så
Jo det är två grannar som är drabbade också, har varit och knackat dörr, tror att kabeln är en matning från gatan till stolpen som förgrenar sig luftburen till grannarna.
Redigerat:
Skulle inte tro detta då det finns sätt att unvika det, begära kabelanvisning.Heyking skrev:Tack för era svar!
Har ni någon koll på om detta går på hemförsäkringen?
Jag skulle gräva hål för en plint och har lyckats gräva av den på båda sidorna så den är av från båda sidorna om man säger så
Jo det är två grannar som är drabbade också, har varit och knackat dörr, tror att kabeln är en matning från gatan till stolpen som förgrenar sig luftburen till grannarna.
Moderator
· Stockholm
· 57 805 inlägg
Njaa.. Hemförsäkringen innehåller ju en ansvarsförsäkring. Det skall ju täcka för "alla" skadestånd man kan tänkas bli dömd att betala. Den täcker inte uppsåtlig skada, men det är det ju inte i detta fallet.
Så i princip borde hemförsäkringen kunna täcka. Men det finns ett antal friskrivningar där den inte gäller. Detta skulle kunna ligga inom någon av friskrivningarna.
Men det faktum att man inte begärt kabelutsättning borde inte påverka försäkringen.
Så i princip borde hemförsäkringen kunna täcka. Men det finns ett antal friskrivningar där den inte gäller. Detta skulle kunna ligga inom någon av friskrivningarna.
Men det faktum att man inte begärt kabelutsättning borde inte påverka försäkringen.
Det känns bäst att få det riktigt gjort annars så kommer det säkert tillbaka och biter mig i baken 
Sen är det ju så att jag har grävt av kabeln på båda sidorna så jag har ju en lucka på 30cm där det inte finns någon kabel
Sen är det ju så att jag har grävt av kabeln på båda sidorna så jag har ju en lucka på 30cm där det inte finns någon kabel
Jag råkade gräva av min telekabel i höstas,
Misstänkte att det skulle stå mig dyrt om någon skulle reparera den åt mig.
Så jag åkte till solar och köpte en flytande gel, drog in kablarna i en plastkapsling och fyllde upp med gelen.
När gelen sedan hade stelnat grävde jag ner kapslingen. Helt enligt konstens alla regler.
Kostnad? 235kr för gel och kapsling.
Misstänkte att det skulle stå mig dyrt om någon skulle reparera den åt mig.
Så jag åkte till solar och köpte en flytande gel, drog in kablarna i en plastkapsling och fyllde upp med gelen.
När gelen sedan hade stelnat grävde jag ner kapslingen. Helt enligt konstens alla regler.
Kostnad? 235kr för gel och kapsling.
Har pratat med försäkringsbolaget och det går på min ansvarsförsäkring, 1500kr i självrisk så det överlever man ju.
Tyvärr så är ju inte Skanova dom smartaste för dom har ännu inte varit och lagat kabeln, deras ursäkt till Telia är att dom måste kartlägga hur trådarna ska återkopplas och det tar lite tid, det är samma sak som dom sa till mig för FYRA dagar sedan och hur svårt kan det vara att räkna ut det när det bara gäller 3 fastigheter?
Tyvärr så är ju inte Skanova dom smartaste för dom har ännu inte varit och lagat kabeln, deras ursäkt till Telia är att dom måste kartlägga hur trådarna ska återkopplas och det tar lite tid, det är samma sak som dom sa till mig för FYRA dagar sedan och hur svårt kan det vara att räkna ut det när det bara gäller 3 fastigheter?
