Hej,
Tänkte kolla med er experter om detta är rimligt.
Jag gjöt min platta till huset i september 2012.
Köpte då 24 kubik med Vibreringsfri C25/30 16 betong.
Denna kostade 1097kr per kubik + moms.

Förra veckan gjöt jag plattan till mitt garage.
Köpte då 6 kubik Lättflytande (ej vibbfri) C25/30 16 betong.
Och idag kom räkningen,1417kr+ moms per kubik.

Är det rimligt att prisskillnaden är så stor mellan vibreringsfri och lättflytande betong?

Det är inga omkostnader eller så som haft upp priset, de står specade längre ner som egna kostnader.

Det som skiljer är att vi hade betongpump till husgrunden och denna gången körde vi direkt med ränna.

1300-1400 kr / m3 plus moms är ett ganska normalt pris för betong. Sen kommer transport och tid på platsen med bil/pump. Så det kan skilja lite beroende om det kommer från samma ställe eller det är längre körning jämfört med första gången och likaså hur lång tid dom stod med bilen på arbetsplatsen.

Tycker nästan du har fått ett bra pris första gången istället.

Redigerat:
Jo att priset i sig inte är jättedyrt är ju en sak.

Betongen kommer från samma ställe, tid på platsen och sånt faktureras som en egen rad så det har inget med kubikmeterpriset att göra.

Det jag mest undrar är om det ska skilja så mycket i kubikmeterpris mellan vibreringsfri och lättflytande, firman som gjorde jobbet menade på att den lättflytande betongen skulle vara billigare än den vibreringsfria och därav tog vi det denna gången.
Därav att jag är förvånad av en 320kr+moms per kubik högre pris nu.

Tanken var ju att ringa och fråga imorgon, men om det var så att det är helt uppenbart att det är en normal prisskillnad så känner man ju sig bara korkad om man ringer och frågar.

Redigerat:
Det är helt riktigt SKB (självkompakterande) är normalt 100-150 kr dyrare än vanlig och lättflytande betong per m3. Därav min kommentar att den du fick först verkade lite billig medan den du fick sist är lite för dyr (om man bara går på kostnad för betong utan transport etc).

Varför inte ställa frågan till leverantören?

oceanis skrev:
Det är helt riktigt SKB (självkompakterande) är normalt 100-150 kr dyrare än vanlig och lättflytande betong per m3. Därav min kommentar att den du fick först verkade lite billig medan den du fick sist är lite för dyr (om man bara går på kostnad för betong utan transport etc).

Varför inte ställa frågan till leverantören?
Jo det har jag tänkt att göra, men tanken var ju först att få en idikation här om det var orimlig skillnad eller om det rör sig om en helt normal prisskillnad.
Då besparar man ju ett samtal och slipper bli dumförklarad.

Jag frågade inte ens vad det kostade när jag beställde, det hade ju inte spelat större roll eftersom jag likväl var tvungen att köpa det betongkillarna ville ha.

Jag har ju redan betalt räkningen men det var när jag skulle sätta in den tillsammans med de övriga papprena på betong som jag reagerade över priset.

Det bästa hade ju varit om du aldrig hade tittat på den gamla räkningen. :D

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Det bästa hade ju varit om du aldrig hade tittat på den gamla räkningen. :D
Haha jo, där fick man för att man försöker organisera saker =P.

Aja jag får slå dem en pling imorgon, jag kan inte se vad som skulle motivera skillnaden, alla övriga kostnader för lossning osv är ju separata, de var ju de samma.
Det enda som skiljer är att vid husgrunden betalade jag pumpbil och denna gången stod det "ränna" istället på fakturan.
320kr+moms gånger 6 är lite för mycket pengar för att strunta i att ställa frågan.

Har du beställt betong utan att fråga vad det kostar? Det verkar ju vara så och då undrar jag varför du börjar fundera på priset efter att det du beställt är levererat och klart.

MathiasS skrev:
Har du beställt betong utan att fråga vad det kostar? Det verkar ju vara så och då undrar jag varför du börjar fundera på priset efter att det du beställt är levererat och klart.
Nja vad skulle det spela för roll att fråga vad det kostar?
Det är ju inte så jag kan be byggubbarna åka hem för att betongen vart för dyr..
Blanda 6 kubik i tombola är ju inget allternativ och vi har bara en leverantör av betong i stan, så det är ju betala och se glad ut som är allternativet.

Det jag funderar på är att det står rätt till med fakturan eftersom jag 2 gånger beställt nästan exakt samma betong men att det skiljer så pass i pris och då var ju den funderingen att den lilla skillnad som är mellan dessa 2 betongsorter kanske är normalt att det gör så mycket på priset.

Redigerat:
Jag tror bara att du haft "otur" och hamnat på två sidor om en prishöjning. Sådär göt vi på jobbet ibland. Det händer att vi vid revisioner kan konstatera att delar av verksamheten går på tok för dåligt och att priserna behöver höjas eller verksamheten läggas ned. Då kan det bli skyhöga höjningar.

Jo det verkar så, har ringt runt till lite andra som gjutit med på senare tid så det låter nästan som jag fått nått extra bra pris på det i höstas med, det var något märkligt där iaf, för det skulle egentligen gå via husfirman men de hänvisade till att det för tillfället blev en bättre affär om jag beställde själv.

Receptmässigt är det ganska stor skillnad på en SKB och en fullflyt dessutom var SKB för några år sen (och är fortfarande för vissa fabriker) lite "high tech" som kräver extra kompetens, en extra silo, helst en särskild blandare och särskilda tillsatsmedel (ev. både flytmedel och stabilisator).

SKB kräver också lite extra när det gäller fukten i ballasten - blir det fel i vattnet kan man få väldigt elak separation så att cementbruket flyter upp i ytan och ballasten havererar. Får man å andra sidan fel konsistens åt andra hållet så blir det ju ett helsike på arbetsplatsen eftersom man då inte har tillräckligt med gubbar att vibrera ut betongen...

...så det är väl bland annat på grund av det ovanstående som SKB är en aning dyrare men du sparar in pengarna eftersom du kan ha färre gubbar på bygget och slipper oljudet från vibrostavarna.

Dock så var ju priset på det andra hållet, den SKB kostade 1097 och lättflyten 1417.
Aja skit samma, när jag pratat med andra så verkar det som jag måste fått nått specialerbjudande i höstas, är väl bäst att inte ringa och ifrågasätt det =P.

Vi var tämligen få gubbar vi båda gjutningarna, 3 vid husplattan och 2 vid garaget, skulle egentligen gjort garageplattan själv, men hade en firma som hjälpte mig till nästan lägre pris än vad Cramo skulle ha för all utrustning jag hade behövt hyra.

Pumba skrev:
Nja vad skulle det spela för roll att fråga vad det kostar?
Det är ju inte så jag kan be byggubbarna åka hem för att betongen vart för dyr..
Blanda 6 kubik i tombola är ju inget allternativ och vi har bara en leverantör av betong i stan, så det är ju betala och se glad ut som är allternativet.

Det jag funderar på är att det står rätt till med fakturan eftersom jag 2 gånger beställt nästan exakt samma betong men att det skiljer så pass i pris och då var ju den funderingen att den lilla skillnad som är mellan dessa 2 betongsorter kanske är normalt att det gör så mycket på priset.
Finns det bara en att handla av är det förstås en försvårande omständighet men förutom att veta hur mycket det kostar är det ju en fördel att veta VAD som kostar om man vill slippa överaskningar. Givetvis ska du ställa frågan, känns bara oerhört främmande att reda ut priset i efterhand.

MathiasS skrev:
Finns det bara en att handla av är det förstås en försvårande omständighet men förutom att veta hur mycket det kostar är det ju en fördel att veta VAD som kostar om man vill slippa överaskningar. Givetvis ska du ställa frågan, känns bara oerhört främmande att reda ut priset i efterhand.
Det var ingen direkt överraskning, det var innom det budgeterade.
Det var mest att när jag såg helt andra siffror på den gamla fakturan i samlingspärmen som jag hajade till, hade jag inte sett det pappret så hade jag inte ens reflekterat över det.
Oavsett vad så är det ju ingen som vill betala förmycket för något i onödan.

Man ska väl inte klaga egentligen jag är en bit under 20 000kr för en 55 kvadrat platta med 20cm cellplast och golvvärme.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.