Hej,
Tycker att jag har haft problem med min dränering runt huset då jag aldrig har sett något vatten rinna ut i rensbrunnen. I dag kom en grävare som skall fixa diket samt rör under min uppfart. Jag bad han gräva fram dräneringen där den ansluter till markröret som går till rensbrunnen. Det visar sig att anslutningen ligger i samma höjd som anslutningen till brunnen. Inte konstig att jag aldrig har sett något vatten rinna där.
Han kommer därför att gräva en ny anslutning till den nya vägtrumman. Problemet är att dräneringen ligger djupt, ca 50 cm. Eftersom vägtrumman skall anslutas till grannens dagvattenbrunn kan jag inte få mer fall än 10 cm på ca 20 meter.
Dessutom tycker jag att han som gjorde dränering har fyllt igen med fel material. Singel med typ stenmjöl, samma som tull uppfarten. Dessutom är det en bukt uppåt på ett av dräneringsrören som kommer från ena sidan av huset. Detta går att rätta till men mina tankar är att hela dräneringen är lika dåligt gjord.
Jag och många andra har haft enorma problem med denna leverantör så jag är inte förvånad.
Hur skulle ni göra? Göra om dräneringen? Vad har man för odds att kunna stämma entreprenören på dessa grunder (han lär knappast gå med på att betala för jobbet)
Tycker att jag har haft problem med min dränering runt huset då jag aldrig har sett något vatten rinna ut i rensbrunnen. I dag kom en grävare som skall fixa diket samt rör under min uppfart. Jag bad han gräva fram dräneringen där den ansluter till markröret som går till rensbrunnen. Det visar sig att anslutningen ligger i samma höjd som anslutningen till brunnen. Inte konstig att jag aldrig har sett något vatten rinna där.
Han kommer därför att gräva en ny anslutning till den nya vägtrumman. Problemet är att dräneringen ligger djupt, ca 50 cm. Eftersom vägtrumman skall anslutas till grannens dagvattenbrunn kan jag inte få mer fall än 10 cm på ca 20 meter.
Dessutom tycker jag att han som gjorde dränering har fyllt igen med fel material. Singel med typ stenmjöl, samma som tull uppfarten. Dessutom är det en bukt uppåt på ett av dräneringsrören som kommer från ena sidan av huset. Detta går att rätta till men mina tankar är att hela dräneringen är lika dåligt gjord.
Jag och många andra har haft enorma problem med denna leverantör så jag är inte förvånad.
Hur skulle ni göra? Göra om dräneringen? Vad har man för odds att kunna stämma entreprenören på dessa grunder (han lär knappast gå med på att betala för jobbet)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det där för dränslang ?
Till hus brukar man använda svarta dränrör med betydligt större diameter än det där tex ett sådant här: http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...olering/dranering-brunnar/31310/draneringsror
Gruset runt är också felaktigt.
Röret ska ligga i en påse bestående av fiberduk och tvättad singel.
Stenmjölet har säkert redan satt igen det där röret.
Gräv upp, gör om gör rätt är nog lösningen på det där.
Fredrik
Till hus brukar man använda svarta dränrör med betydligt större diameter än det där tex ett sådant här: http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...olering/dranering-brunnar/31310/draneringsror
Gruset runt är också felaktigt.
Röret ska ligga i en påse bestående av fiberduk och tvättad singel.
Stenmjölet har säkert redan satt igen det där röret.
Gräv upp, gör om gör rätt är nog lösningen på det där.
Fredrik
Det är rätt rör, ser nog konstigt ut på bilden bara.
Ja, det är en jäkla klåpare som har gjort detta.
Att det ska vara markduk eller inte är det många åsikter om. Men att gruset är fel är ju helt solklart. Problemet är att jag har en 13 meter lång altan längst ena sidan.... Inte roligt att riva upp detta.
Ja, det är en jäkla klåpare som har gjort detta.
Att det ska vara markduk eller inte är det många åsikter om. Men att gruset är fel är ju helt solklart. Problemet är att jag har en 13 meter lång altan längst ena sidan.... Inte roligt att riva upp detta.
Klicka här för att svara