3 313 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Vilken cellplast till golv
Hej
Efter att ha rivit ut äckligt uppreglat 60-talsgolv är det nu dags att åtgärda det en gång för alla.
Jag var 100% säker på att vi skulle installera ett Nivellgolv men efter att ha tittat runt på Isolas lösning lite mer noga har det seglat upp som ett klart alternativ.
Vi har haft en som fuktmätt plattan och den var "torr". Väggen hade dock några fläckar som var fuktiga.Mätningen gjordes för ca 2 år sen.
Jag gissar att väggen torkat vid det här laget med de åtgärder vi vidtagit på utsidan.
Fuktmätningen var korrekt gjord med borrhål osv.
Den troliga orsaken till att det gamla golvet blev angripet är att dräneringen har varit dålig under ett antal år och att marken har lutat mot huset och marknivån har varit för hög.
Ovanstående är åtgärdat sedan några år tillbaka och detta rum har stått upprivet för tork de sista 2 åren.
Konstruktionen blir isåfall: den grovgjutna plattan, platonmatta som ventileras mekaniskt, cellplast, golvspån och parkett.
Frågan är vad jag ska använda för cellplast.
Jag har ringt runt lite till diverse cellplasttillverkare och fått olika svar hos alla.
Alla utom en tyckte av någon konstig anledning att jag absolut skulle ta deras dyraste.Minst s200 skulle det vara. En sa s80-s100
Vad har ni som byggt med denna konstruktion gjort?
10 cm cellplast kommer att bli helt perfekt i höjd.
Det nya golvet blir då ca 2mm lägre än det gamla enligt min teoretiska beräkning.
Det går även radiatorrör som om det agerat golvvärme över hela golvet.
Hur är det med cellplasten och värmen i rören vintertid?
Det finns även ett antal rörgenomföringar i väggen som behöver tätas på något vis.Hur har ni gjort med genomföringar igenom platonmattan som är varma?
Fredrik
Efter att ha rivit ut äckligt uppreglat 60-talsgolv är det nu dags att åtgärda det en gång för alla.
Jag var 100% säker på att vi skulle installera ett Nivellgolv men efter att ha tittat runt på Isolas lösning lite mer noga har det seglat upp som ett klart alternativ.
Vi har haft en som fuktmätt plattan och den var "torr". Väggen hade dock några fläckar som var fuktiga.Mätningen gjordes för ca 2 år sen.
Jag gissar att väggen torkat vid det här laget med de åtgärder vi vidtagit på utsidan.
Fuktmätningen var korrekt gjord med borrhål osv.
Den troliga orsaken till att det gamla golvet blev angripet är att dräneringen har varit dålig under ett antal år och att marken har lutat mot huset och marknivån har varit för hög.
Ovanstående är åtgärdat sedan några år tillbaka och detta rum har stått upprivet för tork de sista 2 åren.
Konstruktionen blir isåfall: den grovgjutna plattan, platonmatta som ventileras mekaniskt, cellplast, golvspån och parkett.
Frågan är vad jag ska använda för cellplast.
Jag har ringt runt lite till diverse cellplasttillverkare och fått olika svar hos alla.
Alla utom en tyckte av någon konstig anledning att jag absolut skulle ta deras dyraste.Minst s200 skulle det vara. En sa s80-s100
Vad har ni som byggt med denna konstruktion gjort?
10 cm cellplast kommer att bli helt perfekt i höjd.
Det nya golvet blir då ca 2mm lägre än det gamla enligt min teoretiska beräkning.
Det går även radiatorrör som om det agerat golvvärme över hela golvet.
Hur är det med cellplasten och värmen i rören vintertid?
Det finns även ett antal rörgenomföringar i väggen som behöver tätas på något vis.Hur har ni gjort med genomföringar igenom platonmattan som är varma?
Fredrik
Produkter som diskuteras: "fuktmätt"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
En högre kvalitet på cellplasten behövs, som jag förstått det, bara om den skall byggas in i väggarna eller grunden. Skall du gå på den kan du ta den billigaste.
Cellplast tål nog inte 100 grader celsius, läste jag någonstans, bara 90 grader. Jag tror dock aldrig att det blir så varmt i en vattenburen värmeledning.
Det finns värmetålig fogmassa. Ändå upp till tätning av skorstenar. Jag tror dock, som sagt, inte att det blir så varmt.
Cellplast tål nog inte 100 grader celsius, läste jag någonstans, bara 90 grader. Jag tror dock aldrig att det blir så varmt i en vattenburen värmeledning.
Det finns värmetålig fogmassa. Ändå upp till tätning av skorstenar. Jag tror dock, som sagt, inte att det blir så varmt.
Apropå rekommendationen att köra med S200-kvalitet under parketten -visserligen vet ju inte jag hur kraftigt byggda ni är, eller vad för möblemang ni har, men jag tror ändå jag vågar sticka ut hakan och säga att om ni tänker lägga trägolv ovanpå cellplasten lär ni klara er med S80.
S200 klarar 200kPa långvarig belastning, dvs 2kg/cm2, vilket kanske nte låter speciellt mycket, men det motsvarar lite drygt 20 TON per kvadratmeter. S80 klarar "bara" 8 ton/m2... Hade ni tänkt limma typ 1cm2 mosaikbitar direkt mot cellplasten hade jag varit skeptisk, men med ett normalt, segt trägolv som sprider ut lasten från punktlaster såsom sjukligt överviktiga gruvarbetare i stilettklackar, samlingen av mässingshjulförsedda konsertflyglar osv, så lär det inte vara något som helst problem att använda S80 som bärande skikt under ett parkettgolv av normal kvalitet. Parketten kommer att deformeras innan den underliggande cellplasten...
S200 klarar 200kPa långvarig belastning, dvs 2kg/cm2, vilket kanske nte låter speciellt mycket, men det motsvarar lite drygt 20 TON per kvadratmeter. S80 klarar "bara" 8 ton/m2... Hade ni tänkt limma typ 1cm2 mosaikbitar direkt mot cellplasten hade jag varit skeptisk, men med ett normalt, segt trägolv som sprider ut lasten från punktlaster såsom sjukligt överviktiga gruvarbetare i stilettklackar, samlingen av mässingshjulförsedda konsertflyglar osv, så lär det inte vara något som helst problem att använda S80 som bärande skikt under ett parkettgolv av normal kvalitet. Parketten kommer att deformeras innan den underliggande cellplasten...
Som jag misstänkte då.
Tilverkarna ser väl sin chans att få sälja.
Den som tyckte att s100 ska duga var Finja.Blir väl till att köpa deras när det är dags.
Rummet ska bli gästrum med högst ordinärt möblemang.
Någon som har förslag på hur jag ska göra med radiatorrören.Innan vi rev allt låg det träklossar under rören.Något bör jag nog lägga under rören så do inte ligger på platonmattan.
Om jag fattat det rätt är max framledningstemp från bergvärmepumpen 65 grader så klossen måste klara det iaf.
Trä känns inte som ett bra val.
Fredrik
Tilverkarna ser väl sin chans att få sälja.
Den som tyckte att s100 ska duga var Finja.Blir väl till att köpa deras när det är dags.
Rummet ska bli gästrum med högst ordinärt möblemang.
Någon som har förslag på hur jag ska göra med radiatorrören.Innan vi rev allt låg det träklossar under rören.Något bör jag nog lägga under rören så do inte ligger på platonmattan.
Om jag fattat det rätt är max framledningstemp från bergvärmepumpen 65 grader så klossen måste klara det iaf.
Trä känns inte som ett bra val.
Fredrik
Redigerat:
Det enklaste kanske är att inte gå på med en 100 mm skiva utan istället börja med en 20mm skiva mellan platonmattan och rören för att sedan köra med en 80 mm skiva för att på så vis värmeisolera radiatorrören från platonmattan. Frågan är om 20 mm räcker för att inte platonmattan ska bli för varm.
Max framledning från bergvärmepumpen är om jag förstått det rätt är 65 grader. Vilken temperatur platonmattan tål har jag ingen aning om.
Fredrik
Max framledning från bergvärmepumpen är om jag förstått det rätt är 65 grader. Vilken temperatur platonmattan tål har jag ingen aning om.
Fredrik
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden