Hejsan

Vet att det förekommit en hel del trådar om liknande ämnen tidigare, men då det verkar vara lite olika åtgärder som gäller från fall till fall startat jag en ny tråd.

Är intresserade av ett sommarhus och har fått ta del av besiktningsprotokollet.Där finns anmärkningar på för höga fuktnivåer i golv och grund. Kan inte så mycket om sånt här, från en del håll har jag hört att det inte är så farligt utan förekommer i så gott som alla sommarhus, och från en del håll att åtgärder måste göras snarast.

Huset består av två delar, ena delen är torpargrund från början av 1900-tales, och den fick följande kommentar.
Vid kontroll av konstruktion i krypgrund uppmättes fuktvärden över kritisk nivå för
mikrobiell tillväxt. I stickprovsmässigt upptaget 19 mm hål i träbjälklaget vid Matplatsen uppmäts 74% RF.
Då torpargrunden inte har någon lucka mäts Fuktkvot utifrån på flera olika håll genom att sticka in armen så långt det går och mäta i blindbotten,
En fördjupad undersökning rekommenderas för att konstatera orsak till och omfattningen av uppmätta fuktvärden i krypgunden.
Fuktkvoten uppmättes till 18-19 % i blindbotten.
Delar av grunden skulle vara krypbar om lucka fanns .

Andra delen är en platta på mark och bygdes på 50-talet (tror jag, väntar på bekrfätelse angående detta).

Vid kontroll av konstruktionen uppmättes fuktvärden över kritisk fuktnivå för mikrobiell tillväxt.
I stickprovsmässigt upptaget 120 mm provhål i den uppreglade golvkonstruktionen i Sovrum 2 noteras:
laminatgolv, foam, brädgolv, regel, brädor, förhydningspapp och betongplatta.
En fördjupad undersökning rekommenderas för att konstatera orsak till och omfattning av uppmätta fuktvärden i konstruktionen.
Det är viktigt att tänka på att denna rekommendation om fördjupad undersökningen gäller hela det uppreglade golvet.
Relativ fuktighet uppmättes till 84 % och Fuktkvoten 18 % i den bräda som reglarna ligger på.

Kan tilläga att huset har en kakelugn som fungerar, men att uppvärningen på vår och höst antagligen mestadels skett med element. På vintern har stugan för det mesta inte varit bebodd och då inte haft någon uppvärmning.

Någon som har erfarenhet om liknande problem och vet om detta är något att oroa sig för samt vilka åtgärder man kan ta?

Hej
Jag skulle dra öronen åt mig.
Låter dyrt att åtgärda i en sommarstuga.
Golvet med platta på mark är en känd mögelkonstruktion samma sak med torpargrunden.
Leta nytt objekt är mitt råd.
Fredrik

Det är att ta upp en lucka in till grunden för att kunna komma åt att inspektera.
Åtgärder är oftast att gräva ur organiskt material/blöt jord för att sedan bära in singel och plasta grunden. Ett riktigt hästjobb..
Men först av allt måste du eller någon expert få tillgång till grunden för att avgöra dess status..

För att få styr på plattan behöver du riva ut befintlig konstruktion, antimögelbehandla och montera ny konstruktion tex Nivell, Granab eller Platon.
Fredrik

Tack för era svar, låter tyvärr så krångligt som jag befarat. :(

Kan tillägga att för 10 år sedan så bröts golvet (i delen med betongplatta) upp då golvet i ett rum visat tecken på att mjukna och gå sönder i ett område som var ca 1 m2 stort. Man kunde då konstatera förrutnelsetendenser i regelverk och brädgolv i nämnt område. Man bytte då ut regelverk samt golvbrädor i nämnt område med ordentlig mån och sen dess har man inte känt någon lukt eller sett några andra tecken på fuktskador.

Jag vet inte om detta på något sätt skulle vara positivt eller negativt...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.