Är det här en vanligt förekommande grundkonstruktion? Det är grunden till ett så kallat lågenergihus, ej passivhus. Spontant bra tänker jag. Det ser ut att ge utrymme för mycket isolering. Men fungerar det i praktiken? Borde bli svajigt med bl.a. plattsättning.
nyhet-14-02-16-etapp-c.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ett mycket föredömligt sätt att grundlägga hus med platta på mark förutsatt att ett kapilärbrytande tätskikt även finns med. Problem med instabilitet är helt och hållet en fråga om hur väl grundarbetet är utfört och även översta ytan med flis är utförd.
Om det är vanligt kan inte jag svara på men det borde alltid vara på detta vis.

Konstigt att det inte är mer förekommande, mtp dagens energitänk. Vi byggde 2012 och det var aldrig snack om nåt annat än traditionell platta på mark.
Vilken typ tror ni är bäst ur energiperspektiv, den ovan, eller Supergrund? Jag tycker Supergrund ser intressant ut. Det enda jag tycker är konstigt är att man bryter bort yttre isolerskiktet och putsar upp kanten, efter vad jag läst på hemsidan.

Hej

Supergrund har ju tre olika lösningar.

När man bryter bort ytter delen behöver den ju inte putsa den. Man får då en vanlig betong yta helt enkelt.

På deras passivhus grund tas inte fram sidan bort utan ger då mer isolering.

När man väljer grund typ så är det ju viktigt att väggen är anpassad mot grunden.

Frågan är hur all cellplast mår om 25-30 år?

//Calle

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.