Hej! Ja jag vet inte riktigt vad det går att säga via bilder, men jag gör mig ett försök ändå. Vi är spekulanter på ett radhus. Hela lägenheten är i behov av totalrenovering, och därför känns det inte superaktuellt med en besiktning. Det må va fel tänkt dock?

Stora frågetecknet är källaren. Lägenheten ligger på en gavel och är därför extra utsatt, samtidigt som tidigare ägare haft massvis med saker där nere, icke existerande ventilation och inte brytt sig om något underhåll ö.h.t (bott där sen 60talet). Området har i princip lermark överallt som jag förstått det. Det kloka vore ju att dränera, vilket bostadsrättsföreningen tagit upp i underhållsplanen - men denna underhållsplan är väldigt odetaljerad och det lär inte ske de närmsta 5 åren, gissningsvis av den anledningen att de andra lägenheterna är betydligt mindre utsatta.

Bara genom att kika på bilderna, och med bakgrunden presenterad, är det en tokig förhoppning att tro att det går att "fixa till" i ofarligt skick med hjälp av avfuktningsfläktar och ventilation? Alla tips/åsikter är välkomna!

Mvh

• 20140228_125727.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20140228_125655.jpg
    Skapa konto
  • 20140228_125704.jpg
    Skapa konto
  • 20140228_125854.jpg
    Skapa konto
  • 20140228_125745.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Ja, det går att fixa till.

Det första som bör göras är att riva ut allt organiskt och se till att värme och ventilation fungerar.

Sedan anser jag att du bör informera bostadsrättsföreningen om att grundmuren börjar vittra sönder och att en dränering kanske är på sin plats snart?

Jag har upplyst dom om att det är rätt jedra illa; men jag kan inte påstå att responsen var särskilt positiv. De hade som nämnt ingen riktig plan helt enkelt, och uttryckte även att föreningen var lite "renoveringströtta". Går det "deldränera" ett hus? Dvs, dränera min del av huset men inte resten?
Avslutningsvis, och detta kan vara helt galet, går det bromsa trycket av fukt utifrån utan att för den delen göra ett helt dräneringsarbete? Jag tänker mig något i stil med att man gräver upp det ytligaste längst med kanterna och lägger dit nåt som i viss utsträckning stoppar/hindrar vatten från att leta sig neråt.

Akahigi
Kan bli segt det där. Vad händer med avgiften om de måste dränera om och inte har budgeterat?

Akahigi skrev:
Kan bli segt det där. Vad händer med avgiften om de måste dränera om och inte har budgeterat?
Tanken har slagit mig, då mäklaren mena på att de ganska nyligen höjt avgiften för just den sakens skull. Det stämde tyvärr inte riktigt när jag kika med styrelsen.

Men om vi bortser från allt det där och fokuserar på källarproblematiken, några fler kommentarer kring den biten?

Alltså, att putsen ramlat av, har inte det att göra med att fel färg använts, dvs man har använt en tät färg? Sedan så ska man ju inte använda trä i källare, det verkar ju vara det som möglat, bara att riva bort och låta torka ut så blir det trevligare.
Jag skulle föreslå att skrapa bort färgen från grunden, putsa skadorna, måla med diffusionsöppen färg. Riva bort allt trä, ställa in en luftavfuktare. Dessa åtgärder kostar inte många kronor men kommer att ge en himmelsvid skillnad på källaren.

Det du kan göra är att se till så att marken lutar bort från huset.
Jag tycker grundmuren ser ut att vara illa skadad.
Fattas det inte stenar?
Fredrik

Kurtivan skrev:
Alltså, att putsen ramlat av, har inte det att göra med att fel färg använts, dvs man har använt en tät färg?
Det är inte bara putssläpp man kan se på bilderna. Delar av grundmuren har ju vittrat sönder. Det är inte alls bra och kräver förmodligen mer åtgärder än att bara dra på en diffusionsöppen färg.

Att det ser värst ut i ena hörnet skulle eventuellt kunna bero på att t.ex. ett rör från takavvattningen läcker och skapar ett högt fukttryck på den delen av väggen?

Detta är ju ganska lätt att kontrollera.

Jag håller med föregående talare, det är riktigt illa när grundmuren börjar vittra sönder... Du kan omöjligt veta bärigheten på övriga block där och att stötta upp och börja byta lär kosta en rejäl slant. Första problemet kvarstår ju dock, det måste dräneras och det typ för 10 år sedan!

eviljava skrev:
Att det ser värst ut i ena hörnet skulle eventuellt kunna bero på att t.ex. ett rör från takavvattningen läcker och skapar ett högt fukttryck på den delen av väggen?
Ska ha det i åtanke; låter som en möjlig förklaring.
Men oavsett kvarstår ju bekymret kring dräneringen. Och det i sig är nästan tillräckligt för att backa ur.

En annan sak: nu är inte den bilden särskilt tydlig, men är det någon som kan bekräfta om det är svartmögel på kartongen/papptapeten bakom stammen? Såvitt jag vet växer bara giftigt svartmögel på kartongliknande material som just detta.

Det ser ut som svartmögel, ja. Med det kan även vara gamla limrester eller smuts. Just den bite är nog enkel - bara att ta på halvmasken och riva ut allt trä...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.