13 228 läst ·
12 svar
13k läst
12 svar
Dränering: Jackodren, Pordrän eller Isodrän
Hej,
Då är man igång med projektet att isolera och dränera grunden på 50-talsvillan. Källarväggar av betonghålsten.
Har haft tre grävare på besöka som ska lämna offert.
När jag stämt av med dem vilken metod/skivor de använder var det tre olika: Jackodren, Pordrän respektive Isodrän.
Är någon bättre än den andra? Skiljer det i pris? Om ja, är det motiverat?
Då är man igång med projektet att isolera och dränera grunden på 50-talsvillan. Källarväggar av betonghålsten.
Har haft tre grävare på besöka som ska lämna offert.
När jag stämt av med dem vilken metod/skivor de använder var det tre olika: Jackodren, Pordrän respektive Isodrän.
Är någon bättre än den andra? Skiljer det i pris? Om ja, är det motiverat?
Jackodren är väl baserad på frigolit och är mjukare, medan de andra är limmade kulor, någon asfalstmassa i Isodrän och något liknande i Pordrän. Så de är ju "same-same" allihopa.
Isodrän är väl något bättre i isolering har jag för mig...
Isodrän är väl något bättre i isolering har jag för mig...
Vi dränerade ett hus 2010 och satte 10 cm (en skiva) Isodrän. Temperaturen i källaren steg m 5-6 grader och miljön blev mkt bättre o tvätten torkade snabbare. Har grävare hemma nu o gör exakt samma procedur på ett annat hus. Valde Isodrän igen pga att det blev så bra förra gången.
Körde dubbla lager 2x10 cm pordrän, gjorde allt själv så då blev det inte så mycket dyrare med dubbla lager. Kanon nöjd här med, tror inte de spelar nån roll vilken tillverkare det är, som sagt tidigare, de e ju samma fast annorlunda.
Finns en tråd från 2012-2013 som tar upp denna fråga djupt.
Du har inte beskrivit förutsättningarna.
Jord, djup, vatten, topografi, osv mm etc
OM du har som jag, en grop med grundvatten till plattan (simmar i vatten) så är alla förslag du presenterat mycket olämliga val. I mitt fall hade jag att välja på "simbassängmatta" som klistras mot grunden, ovanpå den gamla asfalten. Isolering av ytterväggen med markisoleringsskivor. Kraftigt ändrar dränering.
Har du torr jord och en suterräng-villa, så är ju pordrän eller isodrän troligtvis de bästa valen.
Står villan på berg, så tillkommer andra problem...
Du har inte beskrivit förutsättningarna.
Jord, djup, vatten, topografi, osv mm etc
OM du har som jag, en grop med grundvatten till plattan (simmar i vatten) så är alla förslag du presenterat mycket olämliga val. I mitt fall hade jag att välja på "simbassängmatta" som klistras mot grunden, ovanpå den gamla asfalten. Isolering av ytterväggen med markisoleringsskivor. Kraftigt ändrar dränering.
Har du torr jord och en suterräng-villa, så är ju pordrän eller isodrän troligtvis de bästa valen.
Står villan på berg, så tillkommer andra problem...
Thermisols dränskiva finns ju också
Gör inte samma fel som vi bara: skriv in i avtalet hur arbetet skall utföras. Vi såg först i efterhand att tillverkarna har olika anvisningar om hur jorden skall kompaktas, och att det finns olika rutiner där - allt från att köra med padda var 30:e centimeter till att platta till det hela med gravmaskinens skopa när all jord har lagts tillbaka. Vi råkade ut för den senare varianten, och trädgården ser ut därefter.
Det står i tillverkarens anvisning att jordmassorna ej får paddas eller tryckas till med grävmaskinens skopa å vikt, riskerar att förstöra skivorna då, det ska "sätta" sig naturligt fick jag veta.så det tar nått år beroende på massorna å väder.
Då låter det som om dina förutsättningar att få till god isolering och dränering av källaren är goda 
OM du -inte- har problem med högt grundvatten, och kan få till en riktigt bra dränering kring huset (kross, rör, avrinning) så är det samstämmiga kommentarer på nätet och i Villaägartidskrifter att Pordrän gett det resultat som de önskat sig som valt den produkten.
Mitt råd är att du lägger nya dräneringsrör med spolanslutning (kom i mitten på 90-talet, fanns inte därföre). Kanske anses som standardåtgärd idag?
Att snabbt kunna inspektera (med kamera) hur dräneringen mår, och att kunna tryckspola den vid behov, "är guld värt".
Bättre att lägga på ett lager x-tra med markisolering än att snåla.
Vi la ned 7cm. Jag ville ha minst 14cm (pengarna räckte inte). Boverket rekommenderade 4cm. En-två månader efter vi var klara ändrade boverket rekommendationen till minst 15cm... senare år lär de ökat på till minst 25cm...
Låt experterna räkna ut vad som kan passa din villa bäst - över 15cm så kostar det oerhört mycket /cm isolering men ger inte alls så stor kr/m2 energibesparing som upp till 15cm. Över 25cm måste man öka på isoleringen så mycket för att uppnå en mätbar förbättring att materialkostnaden kan äta upp hela energisparvinsten på 10 år sikt eller till och med längre period (="förlust").
En till idé som jag nu hört att husbyggare börjar använda sig av (de har snott min idé alltså) - att pumpa ned frånluften under huset och därmed värma upp grunden med frånluften: detta trodde jag skulle kunna ha en positiv inverkan (har inte kommit fram till att testa/pröva själv än) vilket bekräftas av det faktum att hustillverkare nu har det som ett tillval
Jag tänker mig att pumpa ned i dräneringssystemet då jag har källare. Hustillverkarna har "torpargrunds"konstruktioner och torkar således ur torpargrunden med frånluften.
Låg extra kostnad vid ett dräneringsjobb - lite extra rör ovan jord och en eller ett par fläktar (jmf. Badrumsfläktar från PAX).
Lycka till!
Du kommer att bli "salig" när du fått ordning på isoleringen av källaren
OM du -inte- har problem med högt grundvatten, och kan få till en riktigt bra dränering kring huset (kross, rör, avrinning) så är det samstämmiga kommentarer på nätet och i Villaägartidskrifter att Pordrän gett det resultat som de önskat sig som valt den produkten.
Mitt råd är att du lägger nya dräneringsrör med spolanslutning (kom i mitten på 90-talet, fanns inte därföre). Kanske anses som standardåtgärd idag?
Att snabbt kunna inspektera (med kamera) hur dräneringen mår, och att kunna tryckspola den vid behov, "är guld värt".
Bättre att lägga på ett lager x-tra med markisolering än att snåla.
Vi la ned 7cm. Jag ville ha minst 14cm (pengarna räckte inte). Boverket rekommenderade 4cm. En-två månader efter vi var klara ändrade boverket rekommendationen till minst 15cm... senare år lär de ökat på till minst 25cm...
Låt experterna räkna ut vad som kan passa din villa bäst - över 15cm så kostar det oerhört mycket /cm isolering men ger inte alls så stor kr/m2 energibesparing som upp till 15cm. Över 25cm måste man öka på isoleringen så mycket för att uppnå en mätbar förbättring att materialkostnaden kan äta upp hela energisparvinsten på 10 år sikt eller till och med längre period (="förlust").
En till idé som jag nu hört att husbyggare börjar använda sig av (de har snott min idé alltså) - att pumpa ned frånluften under huset och därmed värma upp grunden med frånluften: detta trodde jag skulle kunna ha en positiv inverkan (har inte kommit fram till att testa/pröva själv än) vilket bekräftas av det faktum att hustillverkare nu har det som ett tillval
Jag tänker mig att pumpa ned i dräneringssystemet då jag har källare. Hustillverkarna har "torpargrunds"konstruktioner och torkar således ur torpargrunden med frånluften.
Låg extra kostnad vid ett dräneringsjobb - lite extra rör ovan jord och en eller ett par fläktar (jmf. Badrumsfläktar från PAX).
Lycka till!
Du kommer att bli "salig" när du fått ordning på isoleringen av källaren
Produkter som diskuteras: "Badrumsfläktar"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Min enda kommentar är att det skiljer en hel del i styvhet på dessa isolerande och dränerande skivor.
Har man en ojämn källarvägg som inte är helt plan så gör man enligt mig klokt i att montera de mera följsamma och mjukare skivorna som antagligen anpassar sig bra mot väggen utan mellanrum. Har man en Plan och jämn yta så kan man ta vad som är billigast.
Mvh
Har man en ojämn källarvägg som inte är helt plan så gör man enligt mig klokt i att montera de mera följsamma och mjukare skivorna som antagligen anpassar sig bra mot väggen utan mellanrum. Har man en Plan och jämn yta så kan man ta vad som är billigast.
Mvh
frånluft in till torpargrunden skall man vara försiktig med, i en varmgrund kan det funka men det gäller att ha koll, RF stiger med den sänkta tempen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden