Vi har fått en produktionskostnadskalkyl från Eksjöhus (Prio två) där det står grundläggning och mark 333.150. Sen står det på ett annat ställe att extra markarbete tillkommer. Vad är det som ingår i dessa 330´, är det enbart grund eller vissa markarbeten? Säljaren har ju inte heller sett var vi eventuellt ska bygga så jag förstår att det självklart inte går att säga något bestämt men jag tycker att 333´låter mycket om inget markarbete ingår.

Självfallet ska jag höra närmare med säljaren men jag blev nyfiken på om någon här har erfarenhet och vet.

Brukar oftast vara så att visst markarbete ingår, typ väldigt lättbyggd tomt. Eventuella större kostnader med tex extra fyllning eller sprängning tillkommer

Ja det var något sådant jag gissade. Tycker det här med markarbeten är den svåraste biten i budgeten.

Precis så var det för oss också, har i princip prickat budgeten förutom på en post: Markarbetet. När vi väl började gräva insåg vi att vi behövde fylla i mer än vad vi trott pga markens beskaffenhet, merkostnaden blev ca 100000:- och det är ganska exakt summan vi gick över budgeten på hela bygget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.