Hej

Har en souterräng villa från 1974. Flyttade in 2010 och redan då fanns det stora sprickor i källaren. Källaren är byggd av vit lättbetong (tror det heter siporex). Sprickorna har inte rört sig på 4 år så jag tror att det inte rör sig mer.

Just nu håller vi på och gör om dräneringen på huset. Efter grävning har platonmatta och putsen under rivits/knackats bort och lättbetongen är nu frilagd. Tanken är att lägga på pordrän/isodrän utanför sen. Då ser jag att sprickorna på vissa ställen går rakt igenom huset, dvs ljus sipprar in till källaren genom sprickorna. Sprickorna är ju inte stora i bredden men i alla fall... Vet att vi vid besiktning även mätte upp för höga fuktvärden i det hörnet av huset där sprickorna går igenom. För övrigt var källaren bra ur fuktsynpunkt.

Nu äntligen till min fråga: hur lagar jag detta, nu när jag har chansen och kommer åt allt? invändigt och utvändigt?

mvh
Jonas

S
hur stor är sprickan? kan räcka med att fylla med fogskum och putsa för att få en yta på det

peternicklas
Jag hade bilat ur och lagat den med murbruk.

Tack för svar!
Sprickan är 1 (max 2) mm bred. Sprickorna i väggen går ju nästan från golv till tak i källaren ca 2 m långa.
Uppskattar att sprickans djup (dvs vägg tjockleken är ca 25-30cm)
mvh
Jonas

peternicklas skrev:
Jag hade bilat ur och lagat den med murbruk.
Hur menar du med bilat ur? Är inte van med såna här saker....
Har läst nånstans att man kan bila ur som en trekants-skåra och sen lägga på puts. är det så du menar?
mvh
Jonas

S
ja men då kan du knacka av kanterna och fylla med murbruk. eventuellt puts för att få slätare vägg på insidan

Lättbetong är väl nästan lättare att skrapa till ett V-format spår än att ta fram stora bilmaskinen?

Funkar det med Husfix sedan? Jag inbillar mig att det är lättare att jobba med än puts.

Det går lätt att bila en skåra i lättbetong med en liten borrhammare på ett ca 1-1,5 kg och en bred mejsel. Ett ypperligt verktyg annars för att skära med precision i lättbetong är ett multiverktyg http://prylkoll.se/tva-nya-multiverktyg-fran-bosch/ Skär utan motstånd som om det vore smör. (Är det tjockfog måste man dock har ett skär för kakel/sten för skära även fogarna).

Men de spruckna/ruggiga ytorna som blir vid bilning med liten borrhammare är bättre bruk- coh putsbärare.

Lättbetongen måste vattnas rikligt innan. Vanligt puts- och murbruk fäster dåligt på lättbetong. Det behöver vara lågalkaliskt bruk t ex grundningsbruk A från Finja.

Man ska inte sätta sätta dräneringsskivor direkt på frilagd lättbetong. Lättbetongens yta ska slammas/putsas först med grundningsbruk A el motsvarande för att göra väggen lufttätt. Det står även i Isodräns instruktion.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.