Vi har en något kuperad tomt ca 1 m diff på det värsta stället men mitten av huset star på en plan plätt. Vi vill plana ut tomten och i ett hörn kommer vi även behöva bygga en sockel. Bygglovet blev beviljat av komunen men grannarna överklagade och menar att huset blir högre än 8 meter vilket detaljplanen inte tillåter då vi behöver plana ut tomten.

Min fråga är, räknar man medelnivån från befintlig marknivå eller från den nya marknivån. Samt om någon vet hur stor/liten avvikelse Länsrätten godtar.

Tack, men om man bygger huset på en mark som är höjd. Räknar man från den nya marknivån eller måste man räkna från den befinliga. Blir två olika resultat.

Rimligtvis borde man räkna husets höjd från den nya markhöjden, annars får vi börja speca bygghöjd i meter över havet.
Sen kan markutjämningen vara bygglovspliktigt, men det är en annan femma.

Mikael_L
13th Marine skrev:
Rimligtvis borde man räkna husets höjd från den nya markhöjden, annars får vi börja speca bygghöjd i meter över havet.
Sen kan markutjämningen vara bygglovspliktigt, men det är en annan femma.
Ja du får stöd för denna åsikt ifrån skriften från Lidingö kommun som mexitegel länkade till.
Där stod det att läsa:
"Byggnadshöjden beräknas dock vanligen från markens medelnivå (MMN) invid byggnaden. Som grund för beräkning av markens medelnivå skall man utgå från det färdiga byggnadsföretaget. Vissa detaljplaner föreskriver dock att befintlig mark skall utgöra grund för beräkningen."

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Tack, tror jag börjar greppa fråga. Men hur anser ni man ska planera sitt bygge om detaljplanen säger att högsta nockhöjd är 8 meter. Skulle ni bygga ett hus som är prick 8, trots att marken är kuperad eller bygger man ca 7,7 för att inte överskrida bygghöjden.... sorry för 100 dumma frågor =)

Har ni inte fått en höjd på färdigt golv i bygglovet? Sen bör ju nockhöjden räknas ifrån denna..

Mikael_L
Om man inte har goda skäl att ta ut sista cm av olika begränsningar så kan man väl gärna lägga på lite anings marginal. Lite vingelmån sas.

Vi fick enligt detaljplan sätta garaget 1 m från gräns och huset 4,5 meter från gräns.
Vi valde 1,3 meter och 4,6 meter, fast vi ville typ ha det så nära gräns som möjligt.
Vad det gällde garaget så var det för att få en rimlig möjlighet till underhåll av garaget ifrån egen tomt, tänk på att takfoten sticker ut 0.5 meter. Om grannen sätter plank exakt i tomgräns så vill jag fortfarande kunna resa en stege där.
Vad det gällde de 4,6 m för huset så var det enbart för lite vingelmån. Tänk om han som sätter ut missar med några cm, skönt att redan innan ha tagit höjd för detta så det aldrig kan bli något bråk för att ens hus råkar vara 1 cm för nära ... :)

Ja man gör ju som man vill, men detta var mina val.

Det är ju alltid bättre att ha marginalerna på sin sida även om det verkar som att det är OK med mindre avvikelser. Inte ovanligt vad jag förstått från andra trådar att man glömt räkna in fasadens tjocklek etc men att det inte vållat några problem.

Mikael_L
Ja det beror ju mycket på hur "klämd" man är.
Här hade väl huset kunnat få hamna ytterligare en meter in på tomten också, om det nu skulle krävts eller känts vettigt av någon annan anledning.
Nu ville vi ha så mycket tomt som möjligt kvar på "framsidan", så baksidan var ju tänkt från första början att ligga på exakt 4,5 meter från gräns. Men i ett infall i slutet så lade jag på en dm som vingelmån. Lite med tanken att om det kommer någon surkuse och av någon orsak prompt ska mäta på cm när så kan det ju vara skönt att man inte ligger någon enstaka cm fel åt fel håll och måste ta en ännu jobbigare diskussion än nödvändigt.

Det är ju ingen som måste riva något hus för att man ligger bara 4,4 m från tomtgränsen när det är 4,5 som gäller. Men att slippa eller minska mängden bråk och besvär om någon idiot bestämmer sig för att bråka om det kan ju vara guld värt.

Men hade den där decimetern verkligen behövts p.g.a något annat skäl så hade väl husets utsatts på 4,5 meter istället förstås.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.