Kommer bygga ett golv i källaren bestående av följande skikt.

* Platon Multi
* Spårad EPS (inkl. golvvärmeslang)
* Armerat flytspackel
* Tätskikt
* Klinkers

Golvet som är 2,5x6m, har 6mm höjdskillnad som högst totala differens mellan två punkter efter mätning med laser och sticka. Det är svepande förändringar, alltså inga lokala gropar att tala om.

Att gå riktigt by the book vore väl att flyta upp detta golv så det är plant innan jag lägger platonmattan. Men då tappar jag takhöjd och jag överväger därför alternativ för att undvika detta.

Jag tänker oxå att platonmattan ofrånkomligen kommer ha någon form av spänst och att det därför kan finnas risk för rörelser i det färdiga golvet som följd av kompression av platonmattan.

Därför har jag nu funderat på om man skulle dra några spikplugg med en större bricka på som går genom EPS'en och platonmattan ner i betongen, vars skalle sedan försvinner i det övre flytspackellagret.

På så vis säkrar jag tryck emot mitt källargolv med den form det har. Och planhet och fall kan tas om hand en gång i slutspacklingen, istället för två gånger.

Jag inser att jag bryter det täta skikt som platonmattan skall utgöra, men jag har samtidigt svårt att se vilken skada som kan följa av den marginella fuktvandring som kan tränga bredvid spiktpluggshylsan i hålet i mattan, när det ligger EPS som ett lock direkt uppepå.

Vad tror ni om denna idé?

Jag har redan läst på ordentligt om omvänd fuktvandring och andra dylika effekter av att göra ett golv enl. ovan så den typen av kommentarer behövs inte.

Jag skulle nästan överväga att skippa platonmattan längst ned just pga. risken för att flytspacklet och tätskiktet kan spricka pga att platon rör sig. Om du tänker flytspackla dikt an mot befintliga väggar så har ju ventileringen som platonmattan ska åstadkomma ändå förlorat sin funktion enligt mig.

Om jag uppfattar saken rätt så är det en befintlig betongplatta du ska konstruera ovanpå?

Hur tjockt med EPS tänker du lägga?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.