Byggahus.se
Hejsan!

Jag har i mitt garage en billyft nedsänkt i betongplattan. För att få lite justermån valde jag att låta gjuta en stor nedsänkning för lyftens båda plattformar, istället för två måttanpassade. I mellanrummet mellan plattformarna har jag nu murat fast ett lager med LECA-block och på detta har jag haft för avsikt att lägga två centimeter golvspackel för att få ett slätt golv. Det jag funderar på är om golvspackel (t.ex. Weber 4040) är overkill här, skulle det fungera lika bra med finbetong? Det rör sig om ett 2 cm tjockt skikt på en yta av 1,5x0,5 m. Finbetong skulle ge en besparing på ett gäng hundralappar, men jag är rädd att det är en dumsnål besparing...

Mvh, Magnus

Redigerat:
Det är 0,75m2 du ska spackla, köp flyt naturligtvis.

Tack för svar. Med flyt, menar du då den typ av spackel som jag är inne på ovan? Vill ha en slittålig yta som inte behöver efterbehandlas.

Det är väl ett handspackel?
Har kört en del med Finja 520 som är gjort för industrigolv, blir hårt som tusan.

Tack för det tipset. Finja 520 verkar perfekt. Någon som vet var man som hobbybyggare hittar Finjas sortiment?

Intressant tråd. Finja 520 verkar vettig men är det inte väldigt dyrt då ett garagegolv är rätt stort? 280kr + moms per säck.

I mitt fall är det bara 0,75 m2 x 20 mm, så kostnaden är hanterbar. För att jämna av ett fullstort garagegolv blir det väldigt dyrt, men kanske prisbilden är annorlunda om man hittar någon som levererar med pumpbil?

Blev lite osäker på Finja 520 i mitt fall då jag ska lägga ovanpå LECA-block. Enligt Finjas produktfolder är 520 endast avsedd för betongunderlag. Kanske dumt att bryta mot anvisningarna för produkten?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.