Nu finns det risk att jag drar upp ett ämne som det redan finns trådar om, men det är mest för att jag känner mig tveksam över tidigare svar med andra förutsättningar.

Mitt källargolv är delvis bilat upp för avloppsdragning och kommer bilas mer för att bli av med de ingjutna returledningarna till elementen. Eftersom att golvets fall är överdrivet tilltaget (10 cm höjdskillnad där det är som värst) och att fallen inte leder till avloppen så tänkte jag ta resten också och gjuta om för att få rakt där det ska vara rakt för att senare klinkra hela källaren.
Likaså värmen ska göras om då det är lite skevt fördelat där två rum går att få väldigt varma på grund av antalet element medan andra rum till och med saknar element.

Det lyxigaste alternativet jag har är att gjuta in golvvärme men då krävs det isolering, något som inte existerar nu. I tidigare trådar råder det delade meningar om man kan isolera med cellplast i en källare eller om dräneringsskivor är ett måste. Mitt hus står lite högre upp i en gigantisk sandlåda. Lera är obefintligt och sanden är dammigt torr runt och under huset. Kan jag använda cellplast som isolering då eller är det dräneringsskivor som gäller?
Jag förstår att det lär komma fukt uppifrån t.ex från bilen under vintertid men detta borde golvvärmen torka ut, tänkte jag.

En budgetlösning skulle vara att bara gjuta om utan isolering och nöja mig med element i varje rum och överleva med kalla golv.
Jag vet inte vad som är mest ekonomiskt på sikt.

Huset värms med bergvärme som är dimensionerat även för en varm källare och ventilation med värmeväxlare är på gång om det spelar roll.

Alla åsikter och teknisk rådgivning uppskattas!

Eftersom du har bra ventilation, och inga önskemål om att kunna lägga trägolv/plastgolv, ska du helt klart göra en diffusionsöppen konstruktion så att du kan få fuktvanding åt alla håll. Det finns säkert åsikter om att det inte behövs pga det ena eller andra - men i ditt fall har du INGEN som helst nackdel av att bygga diffusionsöppet (utom då den lilla prisskillnaden mellan cellplast och dräneringsskivor, men i ett sånt projekt är den skillnaden försumbar). Fukt uppifrån kan då vandra nedåt. Eventuellt (kanske osannolikt, men ändå) fuktpåslag nedifrån kan vandra uppåt och vädras ut med ventilationen. I ditt golv bestående av dräneringsskiva + betong + klinker finns inget som kan ta skada.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.