Hej!
Vi har ett gammalt hus med krypgrund som har stått på nuvarande plats sedan 1880. Norrsidan av huset är mycket fuktig och vi misstänkte att det var fuktigt i grunden p.g.a. detta. Det finns ventlier i grunden men ingen inspektionslucka. Vi tog upp en inspektionslucka i golvet på norrsidan och stoppade ner en fuktmätare som rekommenderades av en Anticimexinspektör som var här. Den har visat 79-83% fuktighet nu under januari till mars. Det går inte att krypa ner men vi tog lite bilder. Jag tycker att det möjligtvis ser ut som hussvampsangrepp, eller någon annan mögelsort kanske. Det kommer ingen lukt ifrån grunden. Kan ni hjälpa mig? Tack på förhand!
Vi har ett gammalt hus med krypgrund som har stått på nuvarande plats sedan 1880. Norrsidan av huset är mycket fuktig och vi misstänkte att det var fuktigt i grunden p.g.a. detta. Det finns ventlier i grunden men ingen inspektionslucka. Vi tog upp en inspektionslucka i golvet på norrsidan och stoppade ner en fuktmätare som rekommenderades av en Anticimexinspektör som var här. Den har visat 79-83% fuktighet nu under januari till mars. Det går inte att krypa ner men vi tog lite bilder. Jag tycker att det möjligtvis ser ut som hussvampsangrepp, eller någon annan mögelsort kanske. Det kommer ingen lukt ifrån grunden. Kan ni hjälpa mig? Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
svårt att säga utifrån bilden. Ser inget som tydligt skulle vara hussvamp. De flesta gamla torp/hus ser ut så här på sina ställen i torpargrunden. I sverige har vi en tendens att överdriva faran med hussvamp och har du inga problem med lukt och inte trampat igenom golvet så finns väl ingen anledning till oro.
http://www.byggnadsvard.se/byggnads...ör-är-hussvamp-farligare-i-sverige-än-i-norge
http://www.byggnadsvard.se/byggnads...ör-är-hussvamp-farligare-i-sverige-än-i-norge
Tack för era svar! Nu kan jag sova lite lugnare. Tänkte att det kanske var såna där grejer som hussvampen skickar ut men det ser ju faktiskt ut som spindelväv när man zoomar in, ser ut som sågspån i det. Jag tyckte det såg ut som någon sorts angrepp på själva träet men det kanske bara är "horisontell" spindelväv, om ni förstår vad jag menar. 
Mmm, vet inte om det är möjligt för oss. Vi har beställt ett antal andra åtgärder för att få bukt med fukten. Borttagning av växtlighet kring grunden och ersättning med grus, dränering samt bättre bortförsel av regnvattnet. Hoppas det får effekt!
Att installera en avfuktare på så lösa grunder som anges här i tråden tycker jag är onödigt. Har man ens några problem på årsbasis i denna krypgrund?
Men, att ha ett utrymme som detta som man inte kan komma åt och krypa in under, det är inte ok. Man måste fixa en lucka eller hål i grunden så man kan krypa runt där - om inte annat för att kunna göra en ordentlig inspektion.
Marken behöver rensas på skräp och det är säkert en bra ide att lägga plast på marken över hela ytan.
Men, att ha ett utrymme som detta som man inte kan komma åt och krypa in under, det är inte ok. Man måste fixa en lucka eller hål i grunden så man kan krypa runt där - om inte annat för att kunna göra en ordentlig inspektion.
Marken behöver rensas på skräp och det är säkert en bra ide att lägga plast på marken över hela ytan.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Jag hoppas att du inte betalar någon för att ta bort växter kring grunden, och dessutom betalar någon för att dränera? Det låter väldigt mycket som ogjort arbete, men även väldigt mycket som något Anticimex skulle kunna rekommendera.Trillian83 skrev:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden