Hej!

Nu ska jag be om lite hjälp med det omöjliga, uppskattning av markarbeten på vår tomt :)

Vi kommer bygga ett enplanshus i lösvirke med en lokal entreprenör. Firman har egna grävare och lastbilar, så vi åkte ut till tomten med entreprenören och kollade på tomten. Han uppskattade arbetet till 3 dagar med stor grävare och en lastbil för massor, om vi hade relativt nära att köra överblivna massor. Vi kommer kunna dumpa massorna ca 1 km från tomten.

Här är måtten på tomten idag, och sedan hur vi skulle vilja gräva till den. Som ni ser har vi tänkt att hålla ~8 meter lång/djup slänt hela vägen. Tomten är totalt 46m bred, såg att det vart lite otydligt.

Marken ska bestå av mestadels morän och sten. Tomten har viss sluttning, så jag tänker att en del massor borde gå att fylla upp eller ut tomten med,

Så vad tror ni? Är entreprenörens uppskattning rimlig?

Om jag har missat någon viktig info så hojta till, eller fråga vidare om ni har funderingar :) Har ni förslag eller input på planeringen av tomten så säg gärna till!

Såhär ser den ut idag:
mått tomt.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och såhär har vi tänkt planera den:
Planerad tomt.png
Skapa konto

Här är också en bild när jag fotat från toppen av slänten ovanför tomten, ståendes bredvis grusvägen som går upp längs tomten:
8d79f3bf-2229-4a15-abc5-bab9c6603af5.jpg
Skapa konto

Jag kan också tillägga att jag i offerten för huset fått med följande:

Singelbädd: Grävning och uppsingling upp till 0,15 m

När jag pratade med honom om det sa han att det är 15 cm singel som ingår. Hur långt räcker det? Det känns spontant som väldigt lite?

Vet inte om jag hänger med riktigt. Är det markarbetena inför grundläggning av huset han sagt tar 3 dagar?
Om så är fallet, 15cm makadam (antar att han menar det med singel) räcker gott. Däremot tillkommer bra mycket mer grövre material. Alltså ett förstärkningslager under plattan.

Ha i åtanke att MYCKET vatten kommer naturligt i slänten bakom huset. Dike är antagligen ett måste!
Du får gärna förklara lite mer.

Sandwich11 skrev:
Vet inte om jag hänger med riktigt. Är det markarbetena inför grundläggning av huset han sagt tar 3 dagar?
Om så är fallet, 15cm makadam (antar att han menar det med singel) räcker gott. Däremot tillkommer bra mycket mer grövre material. Alltså ett förstärkningslager under plattan.

Ha i åtanke att MYCKET vatten kommer naturligt i slänten bakom huset. Dike är antagligen ett måste!
Du får gärna förklara lite mer.
Tack för input, jag ska försöka förtydliga.

Entreprenören uppskattade planeringen av tomten (bilderna i första inlägget) till 3 dagars jobb. Ser att bilderna jag lagt in inte är helt tydliga. Första bilden är som tomten ser ut idag, och den andra är tomten planerad som vi skulle önska.

Så egentligen är mina två inlägg två helt olika frågor.

- Fårga1: Är 3 dagar rimligt för att gräva till slänten? Då vill vi hålla 8 meter djup slänt hela vägen (som den är på bortre sidan från grusvägen sett i första bilden)

-Fråga2: I min offert står följande: Singelbädd: Grävning och uppsingling upp till 0,15 m
Markförstärkningar/Extra fyll ingår ej

Då ska jag tolka det som att grävning ingår, samt uppsingling 15 cm (som borde räcka), men inga markförstärkningar med grövre material som ligger under singelbädden.

Om vi förutsätter att markförhållandena är goda, med morän som jag fått uppgift om, hur många ton markförstärkning ska jag räkna med? Byggytan är 184 kvm.

Finns några alternativ till dike? Vi har tänkt lägga markdränering(?) nedanför slänten, men det kanske inte räcker?

/Henrik

Fråga 1: Det borde han definitivt klara av på 3 dagar! Är det en liten maskin han tänkt använda?

Fråga 2: Jag tolkar det som att entreprenören tänkt använda sig av befintliga massor till förstärkningslager, då det är morän och sten. Jag personligen tycker inte det känns som ett bra alternativ. Man vet inte exakt vad som döljer sig i backen. Sen å andra sidan kan morän vara ett bra material att bygga på.. Svårt att säga utan att se mer exakt. Är det en duktig entreprenör med goda referenser så bör man kunna lita på honom.

Mitt "svar ovan" går litegrann in i din nästa fråga "Om vi förutsätter att markförhållandena är goda, med morän som jag fått uppgift om, hur många ton markförstärkning ska jag räkna med? Byggytan är 184 kvm."
Det är jättesvårt att svara på, men det bör inte bli mycket!

Det behöver absolut inte vara fult med ett "dike": http://1.bp.blogspot.com/-JjEoYEDaznI/UA6r61rXFwI/AAAAAAAAFaU/JGgaK8EPeJw/s1600/Bild+2.png

Tack Sandwich11 för svar!

Han säger att han har en stor grävare, så då borde 3 dagar vara ok.

Angående förstärkningslager så sluttar tomten lite, så det kommer ju behövas fyllas upp. Räknar man lågt om man uppskattar till 1 ton/kvm? För att kalkylen ska kännas hyffsat vettig.

Jag har lagt in en budget på 200' för fyllnadsmassorna utöver det som ingår i offerten.

qewken skrev:
Tack Sandwich11 för svar!

Han säger att han har en stor grävare, så då borde 3 dagar vara ok.

Angående förstärkningslager så sluttar tomten lite, så det kommer ju behövas fyllas upp. Räknar man lågt om man uppskattar till 1 ton/kvm? För att kalkylen ska kännas hyffsat vettig.

Jag har lagt in en budget på 200' för fyllnadsmassorna utöver det som ingår i offerten.
Ja, då räcker 3 dagar.
Nja, det beror lite på.. Ton per kvm är svårt att veta utan höjder på uppfyllingen.. Räkna på att en kbm med fyllnadsmassor väger 1,6t så är du safe.
Alltså, har du 100kvm yta att fylla upp 1m så blir det 160ton sprängsten som ska tillföras.
Däremot kan man kanske i ditt fall återanvända fyllet som man schaktar ur för din grund = billigare :)
200' är bra att ha budgeterat över. Det ska du absolut klara dig med!

Lycka till!

Sett grävaren nu, en Cat 308D CR, så verkar vara en mellanstor. Känns 3 dagar då fortfarande rimligt?

Beror mycket på maskinisten. Bör inte vara några problem:)

• Gilla
afSchinken
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.