4 610 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Syllbyte och kvardröjande lukt
Är spekulant på ett 70-talshus med syllar ingjutna i betongplatta. Det luktar en del och kanske maskeras lukten av luft-luftvärmepumpen som torkar ut och blåser bort luften denna årstiden och att det är torrare på vintern? Svårt att veta. Sylarna måste bytas, det är tydligt, men hur är det med lukten? Golvbeläggning och tapeter måste kanske bytas och så långt är det ok men kan lukten sitta kvar i träkonstruktioner som garderober, köksinredning eller i väggar och innertak? Jag och en familjemedlem kände lukten i våra kläder efter att ha varit i huset i 3 timmar. Finns det någon som har erfarenhet av hur det blev efter ett syllbyte vad gäller lukt?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Jag bytte alla nedgjutna reglar i gillesstugan mot nivellgolv. Lukten försvann snabbare än jag hann renovera klart.
Har däremot läst om folk som bytt ut tryckimpregnerad syll som börjat lukta, och den lukten hade spridit sig genom hela husets ytterväggar, trä, isolering o allt. Är det tryckta syllar kan det alltså bli jobbigare att få bort lukten.
Har däremot läst om folk som bytt ut tryckimpregnerad syll som börjat lukta, och den lukten hade spridit sig genom hela husets ytterväggar, trä, isolering o allt. Är det tryckta syllar kan det alltså bli jobbigare att få bort lukten.
Klicka här för att svara