6 386 läst ·
15 svar
6k läst
15 svar
Kapa toppsten på svängd stödmur
Sida 1 av 2
Hej!
Har fått en stödmur uppsatt förra året men ska nu i år komplettera med toppsten som går ut lite över kanten. Muren är svängd och jag misstänker att det blir en hel del kapning. Någon som har tips på lämplig kapmaskin för detta? Någon som har gjort detta? Hur kapade ni stenarna? Kapade ni alla eller la ni i små kompletteringsbitar?
Muren är satt med Bender Megawall Projekt.
Har fått en stödmur uppsatt förra året men ska nu i år komplettera med toppsten som går ut lite över kanten. Muren är svängd och jag misstänker att det blir en hel del kapning. Någon som har tips på lämplig kapmaskin för detta? Någon som har gjort detta? Hur kapade ni stenarna? Kapade ni alla eller la ni i små kompletteringsbitar?
Muren är satt med Bender Megawall Projekt.
Större kap =svårare att kapa rakt med, när ja jobba med trädgårdar så använde vi nästan uteslutande maskin med 200 diamantklinga tror ja de va, men de bästa om man ska göra riktigt bra jobb är en riktig stensåg med skjutbord och vattenkylning, vet inte om de går o hyra dock
Stenen är inte 20 cm tjock. Den är 5xm tjock. Det är murtäckning vi pratar om. "Megatäck".NoOne2k skrev:
I övrigt så är normalstenen nästan enklare att kapa än megatäck, man lägger den på rygg och gör ett snitt på framsidan, dvs där det syns, och sedan tar man bort resten som är i vägen. Krävs ingen precision där förutom på första snittet på framsidan.
Jag som läste lite slarvigt. Jag kapade mina megatäck med 230mm vinkelslip, gick hur bra som helstMathiasS skrev:Stenen är inte 20 cm tjock. Den är 5xm tjock. Det är murtäckning vi pratar om. "Megatäck".
I övrigt så är normalstenen nästan enklare att kapa än megatäck, man lägger den på rygg och gör ett snitt på framsidan, dvs där det syns, och sedan tar man bort resten som är i vägen. Krävs ingen precision där förutom på första snittet på framsidan.
Hej!
Jag hade helt missat alla bra svar jag har fått här. Då borde det funka med diamantklinga på min 230mm rondell? Eller rättare sagt kanske flera klingor
.Tänkte beställa stenen nu i helgen innan alla andra kommer på att de ska beställa marksten
. Jag har 26 meter jag ska lägga och stenen är 50cm lång. Det blir 52st. Hur många extra tycker ni att man borde beställa? Räcker det med 60st eller ska man beställa mer? Muren är lite svängd hela vägen så det blir en del kapande och då försvinner ju lite i längd. Sen kan det vara skönt att kunna klanta sig på ett par stenar och sen kanske några är dåliga. 70st?
Jag hade helt missat alla bra svar jag har fått här. Då borde det funka med diamantklinga på min 230mm rondell? Eller rättare sagt kanske flera klingor
Har du en hornbasch i närheten så brukar dom lagerföra dessa och deras pallpris är väldigt bra. Blir inte billigare att handla hos stenaffärerna.
Det kommer räcka med en klinga, jula har som funkar.
60 sten blir säkert lagom, absolut inte fler. Bättre att komplettera.
Det kommer räcka med en klinga, jula har som funkar.
60 sten blir säkert lagom, absolut inte fler. Bättre att komplettera.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Stenen är 15cm tjock enligt benders. Funkar kanske med Ø230mm vinkelslip och diamantskiva (har kört mycket med det själv). Men du måste kapa från två håll vilket gör att det är svårt att få snyggt. Vet inte hur djupt man kommer innan motorn tar i.
Tänk på att vända den så sprutet kommer mot dig även om det dammar något hemskt, höll på att både såga av mig foten och skrotum när skivan gick ner i marken och vinkelslipen liksom fick grepp och drog iväg mellan benen en gång.
Men framför allt vill jag tipsa om att hyra (om den nu tar t=150mm) en vattenkapmaskin. Senaste gångerna har jag hyrt fredag-söndag, och det är så sjukt mycket effektivare. Det är som en kap/ger för just sten och tegel. Blir väldigt exakt, hyffsat tyst och dammar inte (så du slipper tvätta fönstren hos grannarna).
Tänk på att vända den så sprutet kommer mot dig även om det dammar något hemskt, höll på att både såga av mig foten och skrotum när skivan gick ner i marken och vinkelslipen liksom fick grepp och drog iväg mellan benen en gång.
Men framför allt vill jag tipsa om att hyra (om den nu tar t=150mm) en vattenkapmaskin. Senaste gångerna har jag hyrt fredag-söndag, och det är så sjukt mycket effektivare. Det är som en kap/ger för just sten och tegel. Blir väldigt exakt, hyffsat tyst och dammar inte (så du slipper tvätta fönstren hos grannarna).
Produkter som diskuteras: "smygvinkel"
Smygvinkel 9574 Bahco
Överföring ab vinkel till arbetstycke
212 kr inkl moms
Läs mer
Barnrikehuset skrev:Stenen är 15cm tjock enligt benders. Funkar kanske med Ø230mm vinkelslip och diamantskiva (har kört mycket med det själv). Men du måste kapa från två håll vilket gör att det är svårt att få snyggt. Vet inte hur djupt man kommer innan motorn tar i.
För andra gången i denna tråd, det är murtäckning det handlar om. Den är 50mm.
....och jag kan ju tillägga att OM man måste kapa normalstenen (som är 15cm hög och 20 djup) så kapar man några centimeter på djupet runt om, sedan klipper man till den med lilla släggan så är det klart.
Redigerat:
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Ok, den dom kallar toppsten för denna mur på benders hemsida är 400x200x150mm.
Edit: Men "gå ut lite över kanten" tyder på en annan sten. Håller dock fast vid vattenkapmaskinen med skjutbart bord, finns nog på varje Cramo/Ramirent,
Edit: Men "gå ut lite över kanten" tyder på en annan sten. Håller dock fast vid vattenkapmaskinen med skjutbart bord, finns nog på varje Cramo/Ramirent,
Redigerat: