Vi har tänkt om när det gäller bygge av ett Attefallhus och behöver flytta det i sidled.
De befintliga 200 mm plintarna är gjutna mot berg och förankrade med armeringsjärn och det är duktigt med armering i plinten också.
Men plintarna är redan gjutna så vi tänkte att vi flyttar huset en plint-delning i sidled.
Då måste vi gjuta 5 nya plintar för det nya läget på ytterväggen.

Bekymret är följande:
Den bortre ytterväggen hamnar nu på de existerande centrumplintarna och de är inte gjuta i samma höjd.
Ytterplintarna är i syllhöjd men de i mitten är 195 mm kortare för att där skall stå en bärlina för golvbjälkarna.
Så vi behöver gjuta upp 195 mm på toppen av de befintliga centrum-plintarna, vilket inte borde vara så svårt.
Men hur kapar man bort 195 mm av 3 st ytterplintar som nu blir centrum-plintar i stället?
 
Vi skippar kapningen och monterar mittbjälken med stålbeslag mot sidan på plinten i stället.
Då blir golvbjälkstödet ju på rätt höjd i alla fall. Så skall det ändå göras i gaveländarna för att det inte skall se konstigt ut utifrån.
 
  • Gilla
Ingolainen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.