1 719 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Gjuta betongplatta
Jag har i dag en plattlagd carport där det ligger gråa standard plattor och som har legat där dem senaste 25 åren.
Min fråga är om man kan gjuta en armerad platta direkt på dem eller måste man plocka bort dem innan man gjuter
Min fråga är om man kan gjuta en armerad platta direkt på dem eller måste man plocka bort dem innan man gjuter
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Visst går det att gjuta på plattorna men har du "råd" att tappa en 10-11 cm i takhöjd?
Att plocka upp plattor är inte såååå ansträngande, man tar en i taget.
Sedan kan du gjuta direkt, det är ju redan ihoppackat de senaste 25 åren.
Protte
Att plocka upp plattor är inte såååå ansträngande, man tar en i taget.
Sedan kan du gjuta direkt, det är ju redan ihoppackat de senaste 25 åren.
Protte
Ja, jag instämmer med Protte, även om plattorna kanske bara är 4-5cm tjocka, ta jobbet att lyfta upp plattorna. Med lite tur kan du skänka bort dem till nån som kommer och hämtar dem, så slipper du jobbet att göra dig av med dem i alla fall.
Rulla ut plast innan du gjuter plattan, alltid bra att framtidssäkra, man vet aldrig
Rulla ut plast innan du gjuter plattan, alltid bra att framtidssäkra, man vet aldrig
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Lägg ut på blocket. Jag hämtade 25 m2 gratis mot avhämtning förra sommaren tex 
Okej då åker plattorna. Jag hade ju tänk gjuta en oisolerad platta. Ska man ändå ha plastfolie under plattan för att minska fukten
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Tror inte plasten gör så stor skillnad, det kommer ju vatten ovanifrån hela tiden.
Protte
Protte
Planen är att bygga in det så det blir ett garage
Ja, jag tycker absolut du ska lägga plast, det är en mycket liten kostnad i sammanhanget, och den dagen du eller någon efter dig sätter väggar och en port på så det blir ett garage kan det vara väl spenderade pengar, särskilt om man vill måla plattan eller så.
Klicka här för att svara