1 415 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Vilket underarbete för marktegel?
Hej! Vi har en gammal men fin trädgårdsbod på 15 m2, oisolerad, som står på en betongsyll. Invändigt är det jordgolv (och stenhäll en decimeter under jorden) vilket känns sådär när man ställer in utemöbler, överblivna fönster etc.
Funderar på att lägga makadam 8-16 och sen frostbeständig marktegel istället för att gjuta en platta innanför syllen. Borde spara tid på det. Frågan är bara vad jag ska ha under teglet. Stenmjöl lär ju bara rinna ner i makadamet. Markduk emellan känns fel, man vill ju få stenmjölet att "sätta sig" i underlaget.
Förslag emottages tacksamt!
/A
Funderar på att lägga makadam 8-16 och sen frostbeständig marktegel istället för att gjuta en platta innanför syllen. Borde spara tid på det. Frågan är bara vad jag ska ha under teglet. Stenmjöl lär ju bara rinna ner i makadamet. Markduk emellan känns fel, man vill ju få stenmjölet att "sätta sig" i underlaget.
Förslag emottages tacksamt!
/A
Du ska ha ett bärlager i botten, helst 0-32 eller 0-18 (Inte makadam). Detta jämnar du av och paddar du med vatten, sen lägger du på 2-3 cm makadam 2-4 som sättlager och sen på med markteglet. Sist fogsand som du sopar diagonalt över teglet.
Ok, så hade jag ju gjort om det var en vanlig stensättning utomhus, där man ju bara använder bärlager (med nollfraktion) och sättsand/stenmjöl på det. Men bör jag inte ha ett dräneringslager med tanke på att det är innanför en betongsyll etc?
Jag vill ju ha det så dränerat och torrt som möjligt under stenen, vill inte att markfukt sugs upp i syllen etc. Därav min fundering att grunda med makadam på nåt sätt.
Jag vill ju ha det så dränerat och torrt som möjligt under stenen, vill inte att markfukt sugs upp i syllen etc. Därav min fundering att grunda med makadam på nåt sätt.
Klicka här för att svara