Har varit inne på att asfaltera uppfarten (ca 80 kvm) ett tag & ska nu äntligen göra slag i saken :). Undrar bara vad en "lämplig" bredd är? Vägen upp mot garaget är ganska lång så jag vill inte fläska på med onödig yta - samtidigt som det självklart inte får bli trångt heller. Så vad har ni för bredd på era uppfarter?

/Lars

Jag har en lång uppfart till ett dubbelgarage, över 30 meter. Hade varit bättre om den varit bredare så två blilar på bredden fåt plats hela vägen, nu är det bara så brett 6 m framför garaget.
Beror lite på hur många bilar du har, och hur mycket besök du har om det blir krångel med en smal uppfart där det blir sist in först ut principen med bilarna.
Om du har 80 m2 färdigt förbetett att asfaltera tror jag inte det gör någon större prisskilnad att inte asfaltera hela ytan. Men är ju estetiskt också, gräsmatta vackrare än asfalt att titta på.
Behövs plats att skotta undan snö på också, mer eller mindre beroende på var du bor, men går ju att slänga upp på gräsmattan.

Vi har bara ca 2,5m brett asfalterat på vår uppfart, och det är dels oändligt jobbigt att byta plats på bilarna hela tiden och dels kan man bara parkera så att man kan gå ur bilen på ena sidan utan att kliva på gräset. Gör inget på sommaren, eller när det är fruset på vintern, men annars blir det väldigt kladdigt och lerigt på ena sidan av bilen,
- Jag skulle rekommendera minst 3m bredd hela vägen och gärna det dubbla (6m) för att kunna få in två bilar bredvid varandra och kunna köra in och ut utan att behöva "byta plats" med varandra. Hellre lite för brett än för smalt.

3,5m kräver en lastbil tror jag, tänkte på om du kanske skulle få en hemleverans någongång.

• Gilla
Mahon
  • Laddar…
Nej, en lastbil är 255 cm. 260 cm om det är kyltransport, men hjulen är ju inte så brett isär. Kanske 240-250 som mest. Över 260cm måste man ha "BRED LAST"-skylt, då detta är gränsen för hur brett ett fordon får vara. Men däremot kan 3 meters bredd vara bra att ha på själva "vägen" in till garaget, om den är väldigt lång så kan man ju skapa bredare "mötesplatser" på strategiska ställen precis som man gör på mindre vägar.

Vid garaget skulle jag vilja ha minst 6 meters bredd, gärna mer än så. Och helst en "gästparkering" med plats för minst två bilar bredvid varandra (minst 5 meter).

När jag gjorde om så grävde vi ur och gjorde den 4.5m bred och nu ångrar jag att jag int gjorde den 6.5m så man kan ha två bilar bredvid utan att trängas. Nu har vi bara plats för 2+2 i bredd framför garaget så vi överlever men ta nu i så ni int ångrar er sen

Lämplig bredd är så bred som din plånbok tillåter, en garageplan kan aldrig bli för stor.

• Gilla
Storstadsbo och 2 till
  • Laddar…
Precis. Det är lite som när man köper en TV. Först tänker man "herregud, vad stor den är..." men efter en vecka så tänker man "jag skulle ha valt två storlekar större". :thumbup:

• Gilla
Storstadsbo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.