Jag planerar ett litet ekologiskt hus på berg/morän och söker efter lämpliga alternativ till husgrund. Av olika skäl är platta är uteslutet. Plintgrund och en rejält isolerad trossbotten/bottenbjälklag är min tanke eller en krypgrund på ett rejält lager med skumglas/makadam. Men för att göra det mer estetiskt + stoppa en del blåst under konstruktionen (utan att för den delen helt hindra ventilation) - skulle man kunna ställa huset på tre längsgående "grundmurar" av t ex leca på en grundsula? Som detta hus fast längs med huset:

http://www.skonahus.se/objekt/objekt-1326/

Vi kommer förmodligen behöva mura upp ett litet utrymme under huset för en del installation + toalösning. Detta skulle också skymmas av denna lösning.

Min källargrund står på berg på ena sidan och morän på den andra, i ena änden av källaren så ser man berget.
Gjutna grundsulor direkt mot berget och moränen och ovanpå det murat med cementhålsten.
Inge synliga sättningar eller sprickor. Har du möjlighet till det så får du ju ett användbart utrymme.

Det låter inte helt olikt förutsättningarna på vår tilltänkta tomt. Står huset alltså på de murade cementstenarna både på berget och moränen? Jag har funderat på det där med att få till en stadig sula på morän, om det är knepigt. Men det måste ju bero på hur moränen ser ut (block el mindre sten) och även det påverka hur mycket markarbete man behöver...

Jag har funderat på hur det kan fungera så bra som det gör, sedan 1946.

De gjutna sulorna som är ca 30cm höga och 30cmbreda går rakt över bergspartiet och över ogrävd moränmark, moränen ligger ganska grunt här, ca 50-80cm. Just att moränen är ogrävd gör säkert att den bär så bra som den verkar göra. Golven i huset lutar inte som de brukar göra i gamla hus.
Moränen här är en salig blandning av grus, sand, sten och flyttblock och myckethård att gräva i.
Stenen man har murat upp med är 20cm breda och man verkar ha armerat mellan lagren.

Jag funderar på att bygga ut och kommer nog att fortsätta med samm grundläggning, frågan är bara om man får igenom bygglovet med det valet...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.