1 840 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Saknas plintar under huset...!?
Hej! har tagit över en liten kolonistuga i höstas och håller på att renovera då det varit en vattenskada. Huset står på en stängd ventilerad plintgrund. Fick tipset att sänka marknivån lite på baksidan av huset eftersom plintarna inte ens syntes och fukt kom in via jorden där. När vi grävt för att få fritt fick vi fram plinten i ena hörnet av huset men inget mer sen på hela kortsidan. Ca 1,5 meter in finns en betongbalk som huset stöder på. Alltså står ena hörnet av huset i luften.
Huset är 24kvm. Vad gör vi nu? Kan jag lösa detta inifrån om jag tar upp golv osv?
tacksam för svar
// Hanna
Huset är 24kvm. Vad gör vi nu? Kan jag lösa detta inifrån om jag tar upp golv osv?
tacksam för svar
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
vet ej men om det har stått tills nu utan antydan till att stå ostadigt så lär det väl stå framöver också?
Ja kanske det, men vi tänkte bygga ett sovloft mm. Känns ju inte bra när vi vet om det nu. Dom hade skottat in massa jord/sand under huset som vi nu tagit bort. Nu skakar det lite när man går vilket det inte gjorde innan...
Det är svårt att förstå var plintarna står, du kanske kan göra en skiss.
Saknas det en plint på kortsidan är det väl inte konstigare än att du gräver till fast mark och gjuter en plint där? Det är ett arbete som du gör från utsidan.
Saknas det en plint på kortsidan är det väl inte konstigare än att du gräver till fast mark och gjuter en plint där? Det är ett arbete som du gör från utsidan.
Vet inte hur jag gör en skiss o får in den här, men huset står alltså i luften i ett av hörnen. Huset är nästan kvadratiskt, men ena kortsidan har alltså bara en enda plint i ena hörnet. Svårt att komma åt från utsidan eftersom huset redan står där?
Kan du ta några bilder tror du? Jag har lite svårt att översätta "stängd ..... plintgrund" till en mental bild av hur det ser ut. Som MathiasS är inne på är det enklaste förmodligen att helt enkelt gräva ur och gjuta upp en plint. För att tipsa om hur du ska göra det behövs en klarare bild av hur det ser ut idag.
Du kanske ska se till att provisoriskt stötta upp det där hörnet som hänger i luften idag. Det har troligen vilat direkt på marken och för att undvika sättningar kan det vara en bra idé att stötta. Kan knappast skada i all fall.
Du kanske ska se till att provisoriskt stötta upp det där hörnet som hänger i luften idag. Det har troligen vilat direkt på marken och för att undvika sättningar kan det vara en bra idé att stötta. Kan knappast skada i all fall.
Hej o tack för ditt svar! kan inte fota idag tyvärr. Stängd plintgrund menar jag att det sitter nån sorts betongskiva mellan de runda plintarna. På baksidan av huset där vi grävt ut finns inte dessa skivor dock. Verkar konstigt att ha en plint i ena hörnet men inget längs med hela sidan och ett hörn utan? Jorden/sanden under huset var inte så stabil så det känns verkligen som nån klåpare byggt detta. Men vi får lösa det såklart.ToRy skrev:Kan du ta några bilder tror du? Jag har lite svårt att översätta "stängd ..... plintgrund" till en mental bild av hur det ser ut. Som MathiasS är inne på är det enklaste förmodligen att helt enkelt gräva ur och gjuta upp en plint. För att tipsa om hur du ska göra det behövs en klarare bild av hur det ser ut idag.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Köpt hus med tak bytt för 10-15 år sedan - saknas underlagspapp
Tak & Vind -
Barkduk under plintar
Grund & Markarbeten -
Armeringsjärn under plintar, vilken nytta gör det?
Grund & Markarbeten -
Minska antal plintar med extra balkar under golvbjälklaget?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Plast under hus på plintar
Lösvirke & Timmerhus